heeft het geslacht echt iets te maken met het rijgedrag.

klopt het dat vrouwen echt slechter rijden dan mannen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik heb dit een paar jaar geleden toen ik mijn rijbewijs haalde ook aan mijn rijinstructeur gevraagd want ik vroeg me ook af wat daaromtrent fact or fiction was, en die was er heel duidelijk over. Ik ben erop blijven letten en ik heb alles wat hij zei inderdaad wel terug herkend.

Vrouwen rijden veel voorzichtiger. Ze rijden minder te hard, houden meer afstand, geven vaker richting aan, vinden het belangrijker om geconcentreerd te blijven, hebben veel minder de neiging om wedstrijdjes aan te gaan met andere weggebruikers, stoppen vaker voor een zebrapad of een rood licht, en maken al met al dus minder grote brokken en minder overtredingen. Kortom, vrouwen zijn gewoon veel gewetensvoller dan mannen.

Maar gemiddeld hebben vrouwen ook minder overzicht en ontwikkelen minder makkelijk automatismen: ze zien vaker remlichten, drempels, stoeprandjes e.d. over het hoofd, vergeten een dode hoek, ze kunnen afstanden minder goed inschatten (naderend verkeer! inparkeren!) en kunnen op drukke verkeersknooppunten vaak minder goed alle bewegingen tegelijkertijd analyseren en verwerken. Vrouwen beslissen ook minder makkelijk en zeker minder snel dan mannen, wat vooral bij kruispunten nog wel eens tot een horten-en-stoten rijstijl kan leiden.

Volgens die instructeur kon je in een drukke spits beter bij een man in de auto zitten, maar op de snelweg beter bij een vrouw. Ik ben het gemiddeld helemaal met hem eens maar natuurlijk voldoet lang niet iedereen daaraan.

Okee, dit is helemaal voor mijn eigen (mannelijke!) rekening maar ik zie soms denkprocessen in hoofden van medeweggebruikers... Typische vrouwtjesbestuurder: "ehm, even kijken, linksaf, richting aan, of o nee, rechtdoor, terugsturen, richting nog steeds naar links, gas geven, o jee, auto van rechts, remmen, hee nou schiet er een fietser bijna in mijn kofferbak, o ja die zag natuurlijk mijn knippertje, die zet ik uit, of was het toch links, nou ik ga gewoon naar links dan zie ik wel, dot gas en sturen!"
In het hoofd van mannetjesbestuurders daarentegen zie ik dan weer vaak: "tering, ik moet hier naar rechts maar sta voor links, oh, achter me rijdt een mietje, ik prop hem ervoor dat kan wel, effe kijken, hoe ver is die fietser achter me die rechtdoor wil nog weg, okee, mijn voorganger gaat zo naar links en daar komt niets aan dus die kan zo doorrijden, daar ga ik vanuit, ik geef vast gas en rag hem vlak achter zijn bumber langs kruisend voor die fietser langs naar rechts. Zal wel goedkomen, hier, GAS!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk om te weten en grappige reactie:P

Andere antwoorden (5)

Uit een onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat vrouwen beter rijden dan mannen.
Afgaande op dit onderzoek zou het antwoord op je vraag dus "Ja" zijn, maar dan wel in het voordeel van de vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen rijden wat vaker schade dan mannen. Maar mannen rijden als ze schade rijden vaker grote schade dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope, het is precies omgekeerd. Vrouwen schijnen beter te rijden dan mannen.

"Vrouwen rijden beter auto dan mannen. Dat is de conclusie op basis van de huidige wetenschappelijke kennis. Mannen hebben weliswaar meer aanleg, maar nemen meer risico’s en zijn daardoor vaker betrokken bij ernstige ongevallen.

Vrouwen raken gemiddeld vaker (licht)gewond en veroorzaken meer aanrijdingen. Volgens deskundigen komt dat doordat vrouwen vaker in woon- en winkelgebieden rijden. Daar gebeuren de meeste aanrijdingen, meestal met alleen blikschade. ”Als je naar het totale plaatje kijkt, rijden vrouwen veiliger”, zegt de Groningse verkeerswetenschapper Karel Brookhuis.

Verkeerspsycholoog Cees Wildervanck onderschrijft die conclusie. ”Ik rij liever op een weg met alleen maar vrouwen dan op een weg met alleen mannen.”"

http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article1421267.ece
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet ik onder "beter" verstaan? Je 100% aan de regels houden? Dan zeg ik ja! Maar als het om rijvaardigheid/techniek en alertheid gaat dan zijn mannen daar nog altijd de baas in! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de rijvaardigheid en techniek en alertheid beter zijn, dan zouden ze volgens mij ook minder ongelukken maken en dat blijkt, volgens onderzoek, niet het geval te zijn.
Kimath
13 jaar geleden
Het is vooral een kwestie van oefening bij de techniek.
Het antwoord op je vraag is een "Ja", maar daar is het dan ook wel mee gezegd.

Geslacht heeft invloed op psyche, bouw, concentratie enzovoorts. En die hebben natuurlijk wel weer invloed op rijgedrag. Maar hoe precies is naar mijn mening te complex om een generalisering (zoals "Vrouwen rijden beter/slechter dan mannen") op te baseren.

Ach. Het is natuurlijk sowieso belangrijk om je te realiseren dat generaliseren altijd maar generaliseren is (altijd? Ja, altijd ;-> )