APK keuring

Als een auto is afgekeurd en word gerepareerd moet hij dan opnieuw voor de APK keuring en dat opnieuw betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (5)

Ja, als een auto is afgekeurd moet hij opnieuw worden gekeurd.

De kosten voor de keuring zijn voor jouw, tenzij je met de garage afspreekt dat de APK keuring na de reparatie gratis is (je dus alleen voor de reparatie betaalt).

Wat sommige garages ook (kunnen) doen is de auto keuren en als ze iets tegen komen dat meteen repareren (de reparatie betaal je dan ook).

Toegevoegd na 1 minuut:
De APK is nadrukkelijk geen onderhoudsbeurt, maar wordt wel vaak gecombineerd met een beurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wikipedia:
"Als een auto naar aanleiding van de APK reparaties nodig heeft, wordt deze afgekeurd. De eigenaar krijgt dan twee maanden de tijd om zijn auto te laten repareren. Gedurende deze maanden mag met de auto alleen op de openbare weg worden gereden van het APK-station naar het reparatiebedrijf. Als de auto weer gerepareerd is, wordt deze alsnog goedgekeurd en afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De reparaties moeten vóór de vervaldatum van de lopende periode worden uitgevoerd. Daarom mag de APK altijd twee maanden eerder plaatsvinden."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je auto wordt afgekeurd dan zal dit hersteld moeten worden. Indien je de herstel werkzaamheden zelf uit voert en je biedt hem opnieuw aan voor de keuring dan wordt de auto in principe opnieuw gekeurd en dit moet je betalen.
Nu wordt er vaak door een garage wel een afspraak gemaakt dat als je bv binnen twee dagen terug komt, zij dit bedrag niet opnieuw in rekening brengen.

Het is ook niet meer dan logisch dat het opnieuw in rekening wordt gebracht wat men moet het werk nog een keer uitvoeren. Daarom zeg ik altijd; breng je auto naar de garage en laat de keuring uitvoeren in combinatie met een onderhoudsbeurt. Dan betaal je in bijna alle gevallen alleen de afmeldkosten en (indien van toepassing) een roetmeting.

Breng je de auto alleen voor de keuring naar de garage dan kunnen ze in principe de gebreken ter plekke oplossen waardoor je de auto aan het einde van de dag gewoon (en goed gekeurd) kan ophalen.

Een keuring is opgebouwd uit:
- kosten voor het keuren (verschilt per garage)
- kosten voor het afmelden (is een vast gesteld bedrag)

Tegenwoordig is het zelfs zo dat als een auto is afgekeurd ze dit ook moeten afmelden en deze kosten worden ook doorberekend. Het beste blijft dus om alles in éénkeer onder één dak te laten doen zodat de kosten verhoudingsgewijs lager blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees alles over het keuren via de bron/link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ding wat ik nog bij het keuren mis dat er een systeem moet komen dat de kilometers van de distributie riem wordt bijgehouden omdat de riem maar een beperkt aantal km meegaat .
Als je vergeet de riem te vernieuwen dan is de auto wel goed gekeurd maar later met een kapot motorblok .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@teun;
De APK keuring is een veiligheidskeuring en de distributie riem valt onder het reguliere onderhoud. Dus als je je auto gewoon naar de garage bent en je aan het onderhouds-schema houdt dan is er niks aan de hand en wordt de riem of bij de aangegeven kilometers vervangen of na het aantal jaar wat er voor staat.
Het geheel staat dus los van veiligheid en daarmee de APK.
Spreek dat even af met de keuringsmeester. Misschien doet ie een gratis herkeuring als je de reparatie door hem laat uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een goed garage hebt, dan hoef je de herkeuring niet te betalen.
Ik had dat bij mijn laatste APK ook, bleek tijdens de keuring dat enkele dingen gerepareerd moesten worden, ik moest natuurlijk de reparatie kosten betalen en maar eenmaal de 29 euro voor de APK.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn garage krijg je vijf werkdagen de tijd om de reparatie uit te voeren.
Bij de her keuring kijken ze alleen de afkeur punten na, de rest is immers al gebeurt.
Maar helaas is dit niet bij ieder garage bedrijf zo.