Kan bij het tanken van je auto je benzinetank in brand vliegen?

In verband met de statische elektriciteit die zich soms in je auto ophoudt. Ik zag net op discovery dat tankauto's om die reden geaard worden . Maar hoe zit het bij gewone auto's ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Het beste antwoord

Nee, die kans is verwaarloosbaar klein. Zodra je je brandstofklepje open hebt gedaan is alle statische lading weggevloeid.
Dat tankwagens zich moeten aarden, is omdat het overpompen van brandstof met een grote snelheid op zich al statische elektriciteit kan opwekken. Dat gebeurt niet aan een gewone pomp met dat slakkegangetje.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het goed is is jouw auto ook geaard. Onder veel auto's hangt zo'n rubber stripje. Dat is daarvoor.
Zo niet en maak je je er zorgen om, dan zorg je toch zelf even voor de ontlading. Even verbinding maken met je lichaam tussen carrosserie en aarde... In de winter gebeurt dat me wel eens, zo'n vervelende schok van de auto... Dat is ontlading van de statische elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dounja, dat stripje hangt zelden onder een auto.
En als ie er wel hangt werkt ie niet. Misschien een beetje in de regen als ie nog niet is afgesleten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Je hebt vast gelijk.
@Cantare: Natuurlijk, maar in die rubberstrip zit een metaalstripje dat voor de geleiding zorgt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De auto wordt ontladen door je lichaam. Vandaar soms het schokje wat je soms krijgt.
Ja, dit kan als je je tank te vol gooit. Wanneer de slang afslaat zit er nog voldoende ruimte in de tank voor de gassen. Wanneer je na het afslaan verder tankt en je die ruimte dus te vol gooit kunnen de gassen nergens heen. 1 vonkje, hetzij een peuk of statische ontlading..BOEM! (nou ja, in ieder geval brand) dus stop met tanken na het afslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er zitten veel meer gevaarlijke gassen in een bijna lege tank dan een bijna volle tank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een explosie heb je een brandstof/zuurstof mengsel nodig in een bepaalde verhouding; is die verhouding te arm of te rijk dan ontploft het niet, in een benzinetank is die meestal te rijk.
Neej.
Zelfs een auto tank kan nooit ontploffen. Maar een gastank wel als die in fik staat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Goldenten;

In theorie kan dat natuurlijk wel. In de praktijk (en ik heb het ze bij Mythbusters zien proberen) is brand door kortsluiting bij het tanken vrijwel uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slang tot en met het vulpistool is geaard aan de pomp en zodoende kan je daarmee alvast geen vonken trekken. Als je de handel kan vergrendelen waardoor getankt kan worden zonder hand aan het pistool, is het mogelijk dat je jezelf oplaad door in de auto te gaan zitten en diverse stoffen over elkaar te laten wrijven. Als je dan het vulpistool vastpakt is het mogelijk om een vonk te maken. Door het vullen van de tank worden de aanwezige dampen door vulopening naar buiten gedreven. Deze dampen hebben de eigenschap zeer snel vlam te vatten, hiervoor is een klein statisch vonkje genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, van het eerste deel van je antwoord kan ik nix bakken.
Juist als het vulpistool geaard is, dan is het potentiaalverschil met een statisch geladen voorwerp groter. Dat vergroot het gevaar alleen maar. Daarom worden tankauto's met een kabel verbonden om de spanningen te vereffenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vrouw in het filmpje wordt elektrostatisch opgeladen doordat ze tijdens het tanken eventjes plaats neemt in de auto. Bij het terug uitstappen laadt de vrouw op en draagt ze de lading tot er zich een mogelijkheid tot ontlading voordoet. Dit moment treedt op wanneer de vrouw naar het brandstofpistool grijpt. Dit pistool is geaard zodat de vrouw via het pistool ontlaadt naar de aarde. http://www.mech.kuleuven.be/tme/news/news/articles/fv_tanken.html Soepele slijtvaste buitenlaag bestendig tegen
brandstoffen en olieën. Weerbestendig en
antistatisch.De elektriciteitsweerstand is kleiner
dan 1 Ohm / meter. http://www.vandecalseyde.be/site/nl/cataloog/doc_download/15-o-slangen-lage-druk
Wellicht dat je benzinetank niet als eerst in brand vliegt; eerder de damp die bij de vulopening hangt, maar het is zeker mogelijk. Om dit te vermijden, ontlaadt ik me zelf altijd eerst aan auto en pomp, zodat er geen vonken kunnen ontstaan. Zeker in de winter (als de luchtvochtigheid laag is) ben ik meestal zo opgeladen, dat er na/bij het uitstappen vonken overslaan.