Een ding dat ik heb geleerd is dat slagingskansen niet alles zeggen toen ik mijn rijschool zocht. Stel een rijschool werkt namelijk meer met moeilijk lerende rijscholen (bijvoorbeeld een autisten) dan zal het slagingspercentage dus lager liggen.

Een beter beeld geeft o.a. RijschoolRegister.nl. Hun vergelijken rijscholen niet alleen op slagingspercentage, maar kijken ook naar de prijs, ervaring van de rijschool en ervaringen van anderen. Je lest ook bij een rij-instructeur, en niet zozeer bij een rij-school. Zorg dus altijd dat je een vaste rij-instructeur met vaste les-auto hebt.
Verder is de plaats waar de rijschool zit ook belangrijk, niet dat je bijvoorbeeld vaker bepaalde weg naar de rijschool dient te rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal,
Ik raad mensen altijd aan om naar een eenmanszaakje te gaan. Dan kun je namelijk naar rij-instructeur bellen. Stel dan gewoon een aantal vragen (bijv. wat hij per les vraagt en hoe je een proefles aanvraagt en of dat hij ook theorie lessen geeft en nog een aantal stomme andere vragen bijv. Of hij je ook wil leren een band te verwisselen of op te pompen) als je dan merkt dat hij/zij ongeduldig word weet je ook hoe hij/zij is tijdens het lessen (werkt 9 van de 10 keer wel zo). En als het een goede instructeur is zal hij tijdens een lastige situatie je vragen of dat je op een later tijdstip terug wil bellen. En groot bedrijf kan ook maar neem dan alleen bekende bedrijven denk bijvoorbeeld aan de ANWB. Als er dan iets aan de hand is kun je gewoon een klacht indienen. Ook leert mij de ervaring dat de wat jongere mensen (ik heb het dan niet over mensen die hun rijbewijs zelf ook pas 3 jaar hebben) vaak rustiger zijn. En vaak is het zo dat hoe rustiger de instructeur is de sneller je leert. Natuurlijk mag hij/zij je een tik op de vingers (spreekwoordelijk !!) geven als je zit te slapen (maja spreekt voor zich). Verder zijn idd de tips al gegeven

Andere antwoorden (1)

via de site van het cbr zijn de slagingspercentages van de verschillende rijscholen te bekijken. uiteindelijk gaat het natuurlijk er om hoe snel je je rijbewijs kunt halen. zegt overigens niks over het aantal lessen dat de leerlingen hebben gehad.

daarnaast zou je kunnen zoeken naar ervaringen van anderen op internet. en ervaringen van mensen uit je omgeving.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, het CBR kijkt wel degelijk ook naar hoe goed de rijschool staat aan geschreven, wat zich weer uit in het slagingspercentage.
Ik weet dit uit zeer betrouwbare bron.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn instructeur zei ooit dat rijscholen bij het CBR niet hoeven door te geven hoe veel lessen de gemiddelde leerling heeft gehad. Als ze altijd pas na 80 lessen examen aanvragen is het logisch dat de leerlingen sneller in 1x slagen dan bij een rijschool die dit al na 20 lessen doet.