Ik heb last van angst tijdens mijn autorijlessen. Hoe kan ik dit tegen gaan?

Ik heb nu 3 lessen gehad. Van te voren had ik niet gedacht dat ik last van angst zou hebben, maar het is echt erg.

Ik begon op een terrein. Sturen en gas geven. Na een rondje gingen we meteen de weg op, die niet bepaald rustig was. Het sturen ging gelijk al niet lekker en het kijken ook niet. Dit was ook de 2e les zo. Bang dat ik ergens tegenaan rijd, dat het mis gaat. En juist dan gaat het fout...

Gisteren was een ramp. Ik moest iemand die voor mij leste naar huis rijden aan de andere kant van de stad. Door drukke straten. Ik vond het eng, ik wist links en rechts niet meer en gaf te veel gas. De instructeur moest keihard op de rem trappen dus toen schrok ik me helemaal rot. Later gebeurde het nog een keer. Toen zijn we in een heel rustige wijk gaan rijden en ik mocht geen gas meer geven omdat het te gevaarlijk zou zijn.

Nu durf ik niet meer. De lol is er helemaal af en ik word gek als ik weer aan rijles denk. En dan heb ik nog maar 3 lessen gehad.

Hoe zou ik het best hiermee om kunnen gaan? Ik wil toch graag mijn rijbewijs halen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aan mijn theoretische kennis ligt het niet, ik ken alles al. Maar eenmaal in de auto ben ik alles vergeten. Ik weet niet eens meer wat links en recht is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
30.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je bent nog maar net bezig, dan is het altijd eng. Je moet op zoveel tegelijk letten. Weet je de theorie en verkeersregels goed? Dat scheelt al een stuk. Gewoon rustig aan beginnen, remmen schakelen en gas gaat vanzelf beter. Ik heb ook wel eens van die rare fouten gemaakt hoor.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt toch niet verwachten dat het gelijk al perfect gaat?
Ik liet eens midden op een drukke rotonde de auto 3x afslaan, dan krijg je ook wel zweethandjes. Even diep ademhalen, proberen getoeter te negeren en rustig opnieuw starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
praat er eens over met je instructeur. Dan zal je merken dat je niet de enige bent.
en vraag of je eerst rustig aan de auto kan wennen i.p.v. alles tegelijk, de auto en het drukke verkeer. Sommige mensen zijn beter in dingen niet allemaal tegelijk tijdens het aanleren

Het beste antwoord

Allereerst: probeer de stress die komt door het idee "het lukt niet, maar ik wil echt mijn rijbewijs halen" los te laten. Mensen die écht hun rijbewijs nooit halen door angst, zijn er erg weinig. Ik ken mensen die vrij lang hebben gelest, die een keer zijn overgestapt van rijschool, die eerst wat angst moesten overwinnen of die een paar keer gezakt zijn voor hun examen, maar ik ken geen mensen die het echt niet konden leren.

Behalve dat het langer duurt om het te leren, is autorijden wat dat betreft niet heel anders dan fietsen: alléén als je je evenwicht niet kunt houden, je totaal geen verkeersinzicht hebt of je fysiek de trappers niet rond kunt krijgen, zit fietsen er niet in. Maar als je dat allemaal kunt, is het gewoon een kwestie van oefenen. Bij autorijden werkt dat net zo: als jij overzicht kunt houden in het verkeer, kunt sturen, remmen en eventueel schakelen (automaat is ook nog mogelijk) dan kun je autorijden. Je moet het alleen nog leren.

Richt je nu op je leerproces en niet op je angst dat je misschien nooit je rijbewijs zult halen. De kans dat dat niet lukt als jij doorzet, is héél klein.

Belangrijk is vervolgens om je angst met je instructeur te bespreken zodat hij de lessen kan aanpassen. Bijvoorbeeld door eerst op een rustige plaats te oefenen en pas drukker verkeer in te gaan als je meer gevoel hebt voor de auto. Of misschien helpt het jou veel om te kijken en kun je een paar keer meerijden met een meer gevorderde leerling. Er zijn allerlei manieren waarop hij kan inspelen op jouw angst. Maar dat kan pas als jij eerst aangeeft dát je angstig bent zodat je samen kunt bespreken wat nu precies die angst oproept en wat jou helpt om minder angst te ervaren. Het is trouwens niet zo vreemd dat je autorijden soms eng vindt: het IS ook eng om met een auto waar je nog geen volledige controle over hebt, de weg op te gaan. Maar daarom zit je instructeur naast je, en kan die ingrijpen. Ik snap dat je erg schrikt als hij plotseling op de rem moet gaan staan, maar bekijk het eens van deze kant: daarmee heb jij kunnen ervaren hoe goed dat vangnet werkt als jij fouten maakt. Je mág fouten maken tijdens het lessen: mensen om je heen verwáchten dat zelfs en houden er vaak ook rekening mee. Die L van Lummel staat er niet voor niets op.

Mocht je er niet uitkomen met je rijinstructeur omdat hij niet goed om kan gaan met je angst, overweeg dan om over te stappen. Er zijn zelfs rijscholen gespecialiseerd in faalangst, google er maar eens op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ga maar eens vragen of ik op een rustig terrein kan lessen ofzo. Mijn instructeur weet van mijn angst. Ik weet alleen niet of hij me echt verder kan helpen. Als ik overstap naar een andere rijschool, krijg ik vast geen geld terug? Want ik heb een pakket.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zou je over moeten onderhandelen. Soms is teruggave wel mogelijk, of wordt het uit coulance gedaan. Kun je er iets over vinden in de algemene voorwaarden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En pssst: ik zit in een elektrische rolstoel, heb weinig kracht in m'n benen, kan met één arm zo goed als geen kracht zetten en de andere maar heel beperkt bewegen, m'n handen werken niet naar behoren en ik rijd (met aanpassingen) ook gewoon auto. Dat kun jij ook hoor ;-) Kost je hooguit wat tijd en geduld (en een hoop geld tegenwoordig, dat wel). En de juiste rijschool vinden kan ook van groot belang zijn. Je zult begrijpen dat ik ook niet gelest heb bij Wim op de hoek. Praat gewoon met je instructeur als je vermoedt dat het bij hem niet gaat lukken. Een vakman is niet bang om in te zien dat er nu eenmaal leerlingen zijn die hij beter naar een collega kan doorverwijzen; je kunt gewoon niet met iedereen een klik hebben en die 'klik' is zeker als je angstig bent, wel belangrijk. Maar is het echt een hork ofzo, dat je na drie lessen al zeker weet dat dit niet gaat werken? Dat kán hoor, maar laat je mening over hem of over hoe een les ging ook niet teveel beïnvloeden door je angst. Het zou ook kunnen dat alles - inclusief je instructeur - heel slecht lijkt, puur vanwege jouw idee dat de hele les k@t ging. Misschien valt dat mee, óf misschien zijn er meer instructeurs bij die rijschool, zodat je niet eens over hoeft te stappen en je gewoon je pakket kunt houden maar je toch een soort nieuwe start bij een andere instructeur kunt maken. Vragen staat vrij hè?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt nog. Je antwoord heeft me echt verder geholpen. Ik had vandaag weer rijles en het is echt beter gegaan. Ik heb geprobeert niet op mijn angst te letten, maar op het feit dat het leuk is om te rijden. Mijn instructeur begreep me heel goed en we hebben het rustig aan gedaan. Het hielp gewoon! :)

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan dat de volgende afspraak wel staat? De verantwoordelijkheid tijdens de les ligt bij de instructeur, niet bij jou. Jij mag fouten maken, je zit in die auto om te leren, de instructeur zit ernaast om jou iets te leren, maar ook om fouten te corrigeren. Je hebt nog geen rijbewijs en hoeft het daarom ook nog helemaal niet goed te doen. Ik denk dat jij die angst ontwikkeld hebt, doordat je teveel van jezelf eist, te veel verwacht, het te goed wil doen, maar dat kan nog helemaal niet. Even een tip wat je wel iets kan helpen: koop een flesje Bach rescue spray en gebruik dat voor de les, je wordt er iets rustiger van, maar het beïnvloed het rijden niet, je wordt er niet slaperig van of minder alert. Het kan je net helpen iets rustiger aan de les te beginnen, zodat je meer ontspannen bent. Hou jezelf voor, ik kan het leren, maar het hoeft allemaal nog niet perfect. Probeer de lat voor jezelf iets te laten zakken, je mag fouten maken, maar je hoeft niet angstig te zijn. Lukt het de vierde les nog niet om iets rustiger te starten, vertel je probleem dan tegen de instructeur, die heeft meer lessers gehad die angstig waren, hij/zij kan je er ook doorheen slepen.
Succes!

Bach rescue is te koop bij vrijwel iedere drogisterij, ook bij het Kruidvat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een fijn antwoord! Je hebt wel gelijk, ik leg de lat soms best wel hoog. Ik ga kijken naar die spray!
Ritsuka
10 jaar geleden
Goede tips
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan, verwacht niet van de spray, dat je angst totaal weg gaat, het zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen.
Verwacht wat minder van jezelf, je hoeft niet overal de beste mee te zijn.
Als je dat inziet, dan wordt het ook wat makkelijker.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En kijk ook of jij wel een klik hebt met je instructeur. Ik zat als een HARK in de auto, omdat ik volledig gestrest raakte van de instructeur. Toen ben ik overgestapt op een andere en dat ging wel fijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is zeker ook een goed punt, het moet klikken met je instructeur, een uur of langer met iemand in de auto zitten, waar je niets mee hebt, maakt je ook nerveuzer dan nodig is.
Probeer niet aan andere dingen te denken tijdens het rijden want daardoor kun je stress krijgen tijdens het rijden.
En vraag aan je rijinstructeur om eerst een paar lessen op een terrein te doen omdat je het nog al moeilijk vindt.
De rijinstructeur zal daar vast begrip voor hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijangst wordt vaak ervaren als verlies van controle over jezelf of de auto. Hierbij zijn prikkels als beven, zweten, een bonkend hart of zelfs paniekaanvallen niet vreemd. Onder de meeste genoemde oorzaken word vaak het naar huis brengen van de voorgaande leerling als belangrijkste oorzaak gezien. Veel 'goedkope' rijscholen (of de groupons etc) laten de leerling fungeren als taxi om de vorige leerling weer naar huis te brengen. Er is dan geen sprake van een lesprogramma, lesopbouw of lesdoel. Voor velen is dit geen enkel probleem, maar kennelijk ervaar jij wel een bepaalde druk die het rijden bemoeilijkt. Bespreken met deze rijinstructeur heeft waarschijnlijk niet het gewenste effect meer voor jou. Een goede faalangstinstructeur herkent deze signalen binnen een kwartier en als hij je toch steeds door de stad laat rijden snapt hij geen bal van zijn werk, of is alleen maar uit op je geld. Je zou er ook eens voor kunnen kiezen een proefles te nemen in een automaat - en dan het liefst met een goede instructeur in een verkeersluw gebied.
Zeg tegen je nieuwe instructeur dat je het plezier terug wil in het rijden, dat is zijn taak en uitdaging daar voor te zorgen, en de meeste rij-instructeurs zijn hier prima toe in staat als ze van hun vak houden!
Succes alvast :)