Mag ik mijn auto lichter maken omdat het gewicht voor motorrijtuigenbelasting net een niveau hoger valt? Stel 5 kg zwaarder...

Ik kan dan toch achterbanken verwijderen etc..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
9.9K

Antwoorden (4)

Ha, die Gast85175;

Ja, je mag je auto lichter maken om zo te proberen een lager kentekengewicht te verkrijgen, maar daarvoor moet een aparte individuele typegoedkeuring door de RDW worden uitgevoerd en dat kost waarschijnlijk meer dan je er in vele jaren lagere houderschapsbelasting mee terug zult kunnen verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je mag je auto lichter maken. Hier is dan wel een nieuwe RDW keuring voor nodig. Ik dacht dat dit rond de €100,- koste.
Een kameraad van mij heeft een auto uit Duitsland geïmporteerd, ook hier was een nieuwe RDW keuring voor nodig, en deze kwam anders uit dan de fabrieksweging. Namelijk hoger, hoe dit precies zit weet ik niet (al zitten er in een nieuwe auto natuurlijk geen vloeistoffen).
De vraag is natuurlijk wat schiet je er mee op?
En weegt het kleine beetje wegenbelastingvoordeel op tegen kosten van de RDW?

Ik overweeg het namelijk ook bij mijn auto. Deze is 10kg te zwaar, en omdat het een diesel is kan dit behoorlijk schelen. Maar na het horen van bovenstaande informatie heb ik toch besloten het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een idee om je achterbank te verwijderen, dan zal het je misschien dat gewicht opbrengen wat jij hoopt. Je gaat de wagen RDW laten keuren en wordt misschien goed gekeurd. "Leuk denk jij na de keuring ik zet mijn achterbank er weer in", maar dat is strafbaar want jou wagen is dan gekeurd voor maximaal 2 personen.
Krijg jij een ongeval en zit je met meer dan twee personen in de auto, heb jij een groot probleem en zijn alle financiële kosten voor jou persoonlijk en de verzekering zal dan niets uitkeren. De Politie zal je kenteken in beslag nemen omdat dit niet overeen komt met de gegevens van de RDW.

Ik zou er heel goed over nagaan denken, het heeft meer MIN punten dan voordelen !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals MichielKoppens aangeeft is er een grotere kans dat je auto bij weging zwaarder uitkomt dan nu op je kentekenbewijs zit.

Dit heeft te maken met de manier waarop de auto bij toelating Nederland wordt beoordeeld en meegenomen in het kentekenregister.

Het veld Massa Ledig Gewicht is een zogenaamd nationaal element. Deze wordt berekend aan de hand van het gewicht rijklaar van de officiele typegoedkeuring minus 100 kg. Een typegoedkeuring geldt voor een reeks van dezelfde merk-modellen. RDW/belastingdienst pakt voor deze reeks het laagste gewicht in plaats van het daadwerkelijke gewicht.

Dit is dus in theorie in het voordeel van de bezitter.

Bij een individuele import wordt daadwerkelijke gewicht vastgesteld. Dit ligt vaak zwaarder dan het typegoedkeuringsgewicht.

Ik zou dus gewoon je achterbank laten zitten..