Is er een bepaalde tijd waarbij je je motor van de auto beter uit kunt doen?

Stel, ik ben taxichauffeur en moet nog 5 minuten op een klant wachten. Kan ik de motor dan beter uitzetten, of juist niet? Ofwel, wat is beter voor het verbruik/accu/motor? En wat als ik een kwartier moet wachten?

Hopelijk is de vraag duidelijk!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Bij 5 minuten zeker ! Ook als de auto nog NIET op temperatuur is maar dan echt uit dus ook alle stroom verbruikers ,misschien niet de radio :) . Indien de auto echt warm is zou het zeg na een minuut lonend zijn met evt stroom verbruikers aan , maar ook niet ruim 5 minuten met stroom verbruikers aan . Is de auto voorzien v start stop systeem dan slaat de motor ook vaak weer aan bij langer stil staan met stroom verbruikers aan . En deze auto' hebben vaak bij motor uit direct lagere airco / verwarming 's gebruik . Tevens is de start motor berekend op duizenden start's ook de start knop of contact slot hoeft dan niet gebruikt te worden . Pas op bij te veel sparen ( uit zetten en weer aan ) kan slijtage ontstaan indien de auto daar niet voor is uit gevoerd . Dus zet gerust op tijd je motor uit maar met stroom gebruikers aan niet langer dan zo 5 min anders mogelijk accu problemen . Beter motor uit en ook stroom verbruikers ook af .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het opstarten is hoogstens gelijkwaardig aan 1 minuut je motor laten draaien? Kan ik hieruit opmaken dat je, stroomverbruikers niet meegerekend, al na 1 minuut het beste je motor kunt afzetten, bijvoorbeeld als je moet wachten? Extreem voorbeeld: als je weet dat een stoplicht nog 2 minuten op rood staat, kun je beter je motor afzetten? Overigens, stroomverbruikers 5 minuten aan geeft toch niet direct problemen met de accu? Heb regelmatig langer dan dat licht aan, radio aan en ondertussen mobiel aan de oplader in de auto, heb daar nooit problemen mee gehad. Daarnaast laadt accu zich toch weer op wanneer je gaat rijden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het opstarten kost weinig energie bij een warme motor . Tja stroom verbruikers aan :( dat kan bij een goede accu maar bij een zwakke accu kan het je een keer opbreken zeker na vele korte ritjes bij koud weer . Een 100% accu is bij koude vaak nog maar 50% . Ja de accu laad zich op , maar dat verbruikt ook extra energie . Er zijn op moment veel auto's waar de rem energie opnieuw gebruikt wordt om de accu juist te vullen ( met een vliegwiel techniek ) Een lege accu kost wel degelijk energie gebruik daarom nooit onnodig de blower of de achterruit verwarming dat zijn stroom vreters . Wil je zuinig rijden haal ver van te voren de voet vh gas of zelfs laat hem in vrij rustig naar het stoplicht rollen doe dat alleen als je je medeweg gebruikers niet irriteert . hou de banden altijd goed op spanning zeker bij koud weer . Gebruik de auto liefst voor lange riten of combineer de korte tot een lange een koude motor ( ver ) gebruikt veel meer brandstof .en start met zo min als mogelijk stroom verbruikers aan dat spaart de accu
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs het met licht aan rijden kost een fractie extra brandstof maar rij liever wel met licht aan :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting! Nog een paar vragen dan: - Moet je bij het uit laten rollen direct al je koppeling indrukken? Of pas zo laat mogelijk, bijvoorbeeld als aantal toeren onder de 1000 komt? Of maakt het niks uit wanneer je je koppeling indrukt? Ik ben altijd geneigd om die bij afremmen vrij snel in te drukken. - Dat met licht aan rijden kost vast hoogstens een paar cent per tankbeurt, neem ik aan. Da's niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat licht kost heel weinig! Maar om aan te geven dat stroom gebruik altijd energie kost . Ja koppeling in of in z'n vrij geeft de miste wrijving . Maar mogelijk wat extra rem energie . Moderne auto's hebben dan daar soms ook een terug win systeem voor . Maar het in de versnelling afremmen was vroeger prima , om de remmen uit te sparen zeker in de bergen nog steeds aan te raden maar hier op het platte land uitrijden in z'n vrij en zacht aan remmen . Maar dit is niet voor iedereen een geschikte manier v rijden en zeker niet met een automaat . Maar hoe sneller gas los en met zo'n laag mogelijk toeren tal laten uit rijden . Ja en dat allemaal zonder het achter opkomende verkeer te hinderen . Ja het werkt het zgn nieuwe rijden zo maar 15% minder brandstof verbruik in de stad . Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb geen automaat, dus dan zal het wel goed zijn :-) Nogmaals dank!

Andere antwoorden (1)

Mij is geleerd tijdens mijn auto praktijk lessen dat als ik langer als 30 Seconden moet wachten ik de motor beter uit kan zetten! Ik weet alleen niet of dat voor elke auto het zelfde is :(, maar ik denk dat als je een kwartier moet wachten je het zoiezo beter uit kan zetten, scheelt benzine ook!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het opstarten kost natuurlijk ook energie/benzine (weet ik veel wat het kost :P), ben benieuwd waar de grens ongeveer ligt. Maar dank voor je antwoord!