Wanneer het lampje in de auto gaat branden dat je moet tanken, hoeveel kilometer kun je dan nog rijden en is dit voor iedere auto gelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zijn inderdaad 5 tot7 liter branstof,als je meter correct functionneert.Het aantal nog beschikbare kilometers die je nog kunt rijden hangt natuurlijk ook af van het verbruik van de motor.Maar het is aan te raden om bij het eerstkomende benzinestation te tanken,om evetuele ellende te voorkomen. Groeten.

over het algemeen heb je dan nog minimaal 5 liter over, wat zou betekenen dat je gemiddeld nog 75 km kan rijden.

Kleien variaties in volume, wel vlgs verbruik. Als je dit regelmatig doet dan krijg je condensatie van water in de benzinetank, wat ook een negatief effect heeft op je benzinetoevoer.Anecdote: De Kever van Volkswagen had een handig handgreepje aan de voetpedalen(!) dat je een halve slag naar links moest draaien bij bezinetekort. maar als je vergat dat dicht te draaien , had je de volgende keer pech. Dus een verwittigd ..

Als je weet wat de inhoud van je tank is, en bij de eerst volgende tankbeurt je dagteller op 0 zet, weet je hoeveel je gemiddeld per km verbruikt (volgende tankbeurt aantal gereden km delen door het aantal liters wat je weer getankt hebt) en kun je uitrekenen hoever je nog kunt rijden op je reserve. Weet je niet hoeveel liter je reserve is, kijk dan eens op autoweek.nl of een dergelijke site. Zo kun je ongeveer bepalen hoever je nog kunt rijden. Want dit verschilt per auto enorm, mijn huidige auto rijdt gemiddeld 1 op 20 met een reserve van ongeveer 4 liter, goed voor 80 km dus. De vorige had een reserve van 3 liter en reed gemiddeld 1 op 15, maar 45 km dus. Succes!

Bronnen:
http://www.autoweek.nl

op basis van een gemiddelde reserve van 5 liter brandstof kun je afhankelijk van je brandstofsoort, het verbruik en de belasting van de motor (bijv. aanhanger, bergen) nog een aantal kilometers rijden. Met een gemiddelde benzinemotor en normale belasting ca. 50 kilometer.

Het verschilt per auto, maar hangt ook af van de ritjes die je vanaf dat moment maakt. Zijn het zuiniger ritjes of zijn het benzineverslindende ritjes? Ook je rijgedrag en het verkeer hebben invloed op het benzineverbruik. Eigenlijk kun je het beste zo snel mogelijk gaan tanken wanneer het lampje gaat branden. Je verbruikt en geen centiliter meer benzine door en je voorkomt dat je de auto naar een benzinepomp moet duwen.

ik heb altijd geleerd dat je dan rekening moet houden met zo'n 50 km...

Volgens mij kun je het antwoord vinden in de gebruiksaanwijzing van de auto.

Ha, die Linda; Er zijn teveel factoren om dit met stelligheid te kunnen beantwoorden. Er is in ieder geval geen vuistregel die voor elke auto geldt. Kijk in je instructieboekje hoeveel liter je tankinhoud zou moeten zijn. Ga eens tanken bij de eerste gelegenheid zodra het reservelampje brandt. Het verschil tussen de getankte liters en de opgave in het boekje zou je 'reserve' moeten zijn. Hoeveel kilometers je daarmee nog kan maken hangt natuurlijk weer van de auto en je rijstijl af. Overigens is die opgave van de fabrikant ook niet altijd 100% nauwkeurig; mijn vorige auto zou een 58,5l-tank hebben, maar daar heb ik toch echt meer dan eens 62,5l mee getankt.

Dit verschilt per model en type auto, per uitvoering benzinetank maar ik zou rekening houden met dat je niet meer dan nog 5 liter over hebt. Hoeveel kilometer je er nog mee kunt rijden is niet te zeggen. Factoren die meespelen: totaal gewicht van de belading van de auto, plaatsing van belading van de auto, bandenspanning, loopvlak banden, je rijstijl, of je heuvel op- of af rijdt, tegenwind, kwaliteit benzine, buitentemperatuur, staat van onderhoud van de motor, ramen open-/ramen dicht... Om écht te weten hoe ver je ermee kunt komen, kun je eens meten hoeveel je auto verbruikt onder gemiddelde omstandigheden. Dit doe je door 'm vol te tanken, je dagteller nul te stellen en bij de volgende tankbeurt te kijken: hoeveel kilometer heb ik gereden en hoeveel brandstof moet ik erbij kolken om 'm af te tanken? Aantal km deel je door aantal liter brandstof. Dit is het aantal km per liter dat je kunt rijden. Wil je weten hoeveel je met je auto dan kunt rijden, dan vermenigvuldig je dit getal met de 5 liter waar ik het eerst over had. Dan weet je hoe ver je nog kan :-) Echter... het is niet verstandig om een tank helemaal leeg te rijden. Dit kan verstopping van je brandstoffilter in de hand werken. Bij diesels kunnen de injectoren naar de knoppen gaan doordat er lucht in de brandstofleiding komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100