Hoe kun je het beste je auto verzekeren ?

Hallo Forum,

Ik heb sinds deze week m'n eerste auto gekocht, een Ford Fiesta MK6.
Nu heb ik deze auto verzekerd maar ben hier best wel een aardig bedrag aan kwijt per maand, aangezien ik een jonge bestuurder ben en dus nog geen schadevrije jaren heb opgebouwd.
Ik had op internet gelezen dat je je auto ook kan verzekeren op naam van je ouders maar ook staat erbij dat je het beter niet kan doen omdat bij een eventueel schadegeval niks uitgekeerd wordt omdat je de verzekering aan het oplichten bent.

Ik zou graag jullie mening hier over horen,

Bijvoorbaad dank,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Je kunt het beste de auto verzekeren zoals je nu doet. Nu ga je schadevrije jaren opbouwen, en daar heb je in de toekomst veel profijt van.
Als je de verzekering op andermans naam verzekert (en in sommige gevallen kan dit), bouw je niks op. Nu heb je vaak nog een in verhouding goedkopere auto. Zou je over 5 of 8 jaar een behoorlijk duurdere auto kopen, dan betaal je nóg veel premie, omdat je geen schadevrije jaren hebt.
Door de zure appel heen bijten helaas...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk kun je het beste kiezen om hem zelf te verzekeren.
Je bouwt nu schadevrije jaren op. Deze zijn belangrijk als je in de toekomst op je kosten moet besparen (omdat je op jezelf woont bijvoorbeeld).

Desondanks kun je er wel voor kiezen hem op je ouders zijn naam te verzekeren. Bij de eerste schade zijn er meestal geen problemen. Gewoon vermelden dat je eenmalig in de auto hebt gereden. Wanneer je 2 keer schade hebt gereden (ongeacht de schuld) moet je wel oppassen want dan kan het wel eens kloppen dat de verzekeraar moeilijk doet.
Wanneer je schade rijdt op je ouders z'n naam gaat dat ten kosten van hun schadevrije jaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Gewoon vermelden dat je eenmalig in de auto hebt gezeten' ?? Dat noemt men ook wel liegen of frauderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad maar zo gaat het in de praktijk. Het is ook niet dat ik hier een voorstander van ben.
Ik adviseer ook altijd een eigen verzekering
Het is een bekend probleem dat ik in de praktijk vaak heb meegemaak bij klanten die de auto van hun kind op hun naam wilden verzekeren. Ik raadde het namelijk altijd af en wel om de volgende redenen:
- De ouders plegen in feite verzekeringsfraude - als de verzekeraar daar achterkomt, kun je voortaan veel moeite hebben met het afsluiten van verzekeringen (of je moet heel veel betalen). En daar kunnen ze ook makkelijk achterkomen na slechts één schade, bijvoorbeeld als dit de tweede auto in het gezin blijkt te zijn.
- Als er schade wordt veroorzaakt en de auto staat op naam van de ouders verzekerd, leveren zij (een gedeelte van) hun schadevrije jaren in - hierdoor gaan ze bij een eigen auto veel meer betalen.
- De beginnend bestuurder zelf bouwt geen schadevrije jaren op. Hierdoor is een verzekering op latere leeftijd alsnog heel duur (ik spreek uit ervaring).
- De verzekeraar kan ook bij deze beginnende bestuurder een aantekening maken wegens fraude als men erachter komt. Dan kan het zijn dat je nog meer gaat betalen als je een auto wilt verzekeren.

Overigens zijn er verzekeraars die een verzekering weigeren te accepteren als een beginnend bestuurder een auto koopt met een vermogen boven een bepaald aantal pk's/kw's. Het risico voor hen is dan simpelweg te groot.

Wil je jouw eerste auto goedkoper verzekeren, dan kun je het beste - hoe stom het ook klinkt - gaan voor een simpel autootje zonder al teveel pk's. Want een verzekeraar kijkt niet alleen naar de schadevrije jaren van de regelmatig bestuurder van de auto, maar ook naar het aantal pk's en het soort auto (al zijn er nog wel meer factoren). En hoe hoger het risico volgens de verzekeraar, des te duurder ben je uit in premie.