Mag je de rotonde op rijden als er iemand op de binnenbaan rijd?

Iemand komt een rotonde op en die moet 3kwart, dus die gaat de binnen op. Na 1 kwart wilt er iemand rechtsaf (dus vanuit auto 1 gezien wilde auto 2 rechtdoor). Auto 2 rijd de rotonde op wanneer auto 1 op de binnenbaan rijd.

De vraag is: mag dit? (De buitenbaan oprijden wanneer iemand op dat moment net op de binnenbaan rijd)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gebaseerd op Wikipedia l/rotonde: "In Nederland zijn er twee verschillende rotondes: 1. Een rotonde waar voorrang moet worden verleend aan alle bestuurders die zich op de rotonde bevinden
2.Een rotonde met voorrang bij het oprijden van de rotonde." Als ik dit lees, moet de 2de auto de 1ste voor laten gaan bij het wisselen van rijbaan Klopt dit?

Antwoorden (2)

Neen.

Als de voorrang op de rotonde ligt mag het niet, je dient al het verkeer op de rotonde voorrang te verlenen.

De auto die op de buitenste rijstrook rijdt kan en mag van rijstrook wisselen en dan verleent op dat moment de rotonde oprijdende auto hem geen voorrang.

Toegevoegd na 1 dag:
RVV 1990

artikel 80

Bord B6
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plausibel antwoord. Kunt u dit onderbouwen met websites of iets?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
RVV1990 Voorrangsregeling. Bij nadering voorrangsweg / voorrangskruissing dient u aal bestuurders voorrang te verlenen. In dat artikel wordt niet gesproken of de bestuurder rechts of links op de rijbaan rijdt.
Ja dat mag en is ook wenselijk om de doorstroming te bevorderen. In Parijs zijn rotondes waar ze met 5 rijen dik de rotonde nemen en dat gaat prima.