Hoeveel seconden mag je er ook alweer over doen om op te schakelen?

Hoeveel seconden mag je er ook alweer over doen om op te schakelen in de auto? Ik ken iemand die niet naar de 5e versnelling durft omdat zij bang is dat het niet op tijd lukt, maar ik weet nog van de rijlessen dat je er best wel even over mag doen. Ik weet alleen niet hoelang ongeveer. Ik dacht iets van 6 sec. maar weet dit niet meer zeker.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
staat geen tijd voor en wat is er dan voor probleem mee als je niet door schakelt sloop je je motor
Ritsuka
10 jaar geleden
Ligt er aan hoe snel je optrekt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijd om te schakelen is maximaal 2 seconde. Als iemand niet naar 5 durft te schakelen is het misschien raadzaam een paar rijlessen te nemen om wat zelfverzekerder te worden.
ronron1212
10 jaar geleden
2 sec verplicht?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Luisteren, als de motor te hoog in de toeren gaat schakelen. Maar je kan ook 2000/2500 toeren aanhouden, of zoals bij de rijlessen geleerd word bij elke 20km per uur omhoog opschakelen. http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/4634-zuinig-autorijden.html Vroeger keek ik echt naar de toeren, tegenwoordig luister ik naar de motor.

Antwoorden (3)

Voor het opschakelen zijn geen wettelijke termijnen geregeld. Gewoonlijk schakelt men feitelijk zonder nadenken in 1 of 2 seconden op of af. Als iemand niet naar de vijfde versnelling durft te schakelen omdat hij of zij daar te lang over doet, dan is het eigenlijk de vraag of zo iemand wel zou moeten autorijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap ook wel dat er geen wet is hoe snel je moet schakelen.
Maar ik kan me nog herinneren dat mijn rij-instructeur zij dat je niet binnen, bijvoorbeeld, 0,5 sec. hoeft te schakelen omdat je in de praktijk er wel een paar seconden over mag doen. Ik snap dat je normaal in 1 sec. geschakeld hebt, maar je had er (als je dat wilde/nodig had) meer tijd voor dan 1 of 2 sec.
Maar mijn vraag is hoelang kun je er overdoen zodat het ook goed gaat.
Ivana
10 jaar geleden
Als je opschakelt moet je snelheid houden, anders heeft opschakelen geen zin. Als je ontkoppelt voor opschakelen en je wacht te lang, verliest de auto snelheid, daar zal de instructeur wel op gedoeld hebben.
Als je niet "op tijd" opschakelt zakt de auto alleen een beetje in snelheid terug, verder is er niets aan de hand. Je instructeur had gelijk, je hebt tijd genoeg om op te schakelen, doorgaans meer dan 5 seconden.
Namelijk, de tijd dat de snelheid van de auto afneemt duurt veel langer dan de tijd die je nodig hebt om op te schakelen.
Alleen op steile hellingen (parkeergarages) moet je sneller kunnen opschakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan als je de snelweg invoegt het best invoegen door mee te rijden in de stroom in de 4e versnelling. Zoek een auto vóór je uit waar je als het ware naar toe rijdt. Het aantal seconden dat je in de versnelling blijft is onbelangrijk, zolang je maar veilig invoegt. Macth de snelheid van de auto waar je achter wilt komen, kijk over je schouder, geef richting aan, kijk nog eens over je schouder en dan RUSTIG van baan wisselen. Geeft de auto achter je de gelegenheid zich even terug te laten zakken.