Waaraan kun je zien wat het aantal inch van je autobanden is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.8K

Het beste antwoord

Op de band staat een serie cijfertjes. De R maat is het aantal inch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat staat op de zijkant ( de wang) van de band...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het serviceboekje van je auto kun je zien wat de originele bandenmaat is die bij jou auto hoort.

Robert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1Merk

2 Profielaanduiding / Bandtype

3 Breedte van de band in mm

4 Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %

5 Radiaalbanden

6 Doorsnee van de velg in inches

7 Kenmerk voor de draagkracht van de band

8 Snelheidscategorie

9 Tubeless (Banden zonder binnenband)

10 Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, < = 9. Decade)

11 Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)

12 Toegevoegd aan banden met een verhoogde draagkracht (Re-inforced)

13 Aanwijzing over toepasbaarheid in de winter (op winter- en all-year banden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Barts3cundo heeft heel mooi aangegeven wat er te lezen is op een autoband aan merktekens.

Echter, jouw vraag over het aantal inch dat een autoband is staat er NIET op. Niet op een band bedoel ik.
Wat staat er wel:
Aantal milimeter dat de band breed is.
Aantal inches van de verlg diameter.
Verhouding hoogte (wang) van de band tov de breedte.

De volgende rekensom geeft je de doorsnee van de band.
(vbL 195/70 R14)
De ho0gte van de wang is 0,70*195millimeter=136,5 millemeter.
De totale doorsnee van het wiel is nu: 14 inches + 2 * 136,5 mm = 273mm (ca 10,9 inch)+14inches=24,9 inch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op sites waar je onlineautobanden kunt kopen/vergelijken kan je vaak op merk,type zoeken en zo ook uitvinden hoeveel inch je standaardmaat moet zijn in inches.