Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren ?

Mijn autootje heeft er net 4 andere bandjes opgelegd gekregen, en is nog niet uitgebalanceerd.

Nu heeft de auto en had hij dat daarvoor ook al vreemde kwaaltjes.

Hij zuipt erg veel, (1 op 9) op de snelweg, en zou toch echt 1 op 14 moeten zijn, hij rijdt ook als een 'kameel' en hij begint op het stuur te trillen bij ongeveer 90KM/u.

Heb hem pas net, en maakt aan de achterkant soms ook een kraak/tik geluidje, net of hij aan het afkoelen is.

De schijven lopen niet aan, maar hij rijdt helemaal niet fijn...
En zoveel zuipen kan toch nooit...

Ik heb ook dit onderwerp gezien: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/problemen-auto-uitgelijnd.128233

Daar gaat het over de prijs van uitlijnen. Maar ik heb het idee dat hij ook uitgelijnd moet worden i.p.v. alleen te balanceren.

Kan dit zomaar kloppen ?

10 jaar geleden
in: Auto's
3.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Als je nieuwe banden laat zetten wordt je wiel altijd in de garage uit gebalanceerd.

Het beste antwoord

Om balanceren en uitlijnen uit te leggen begin ik even bij een fiets.

Als je het voorwiel van je fiets van de grond tilt, dan kan het gebeuren dat het vanzelf gaat draaien omdat de plek waar het ventiel zit iets zwaarder is.
Een wiel van een auto kan van zichzelf ook een zware plek hebben, bijvoorbeeld omdat het rubber van de band op een plek ietsje dikker uitgevallen is. En een autowiel draait zó hard dat het door die onbalans kan gaan trillen. Een bandenbedrijf zet een wiel met een nieuwe band op een testapparaat en brengt dan met een klein stukje lood een tegengewichtje aan tegenover de zware plek, zodat het trillen niet meer gebeurt.
Dit balanceren hoort bij het monteren van een andere band.

Nu iets over uitlijnen.
Op een goede fiets kun je vrij gemakkelijk met losse handen rijden. Het voorwiel blijft ongeveer rechtuit gaan en het stuur maakt steeds heel kleine bewegingen als de berijder een beetje scheef hangt. Je merkt het bijna niet, maar je stuurt dan door kleine veranderingen in de stand waarop je op je zadel zit.
Als het frame van je fiets wat verbogen is (scheef staat) kan het zijn dat het achterwiel niet mooi recht in het frame staat. Je merkt dat dan doordat je steeds een beetje één kant op moet sturen. En als je in dat geval met losse handen wilt rijden, dan moet je een beetje scheef op het zadel gaan zitten of scheef hangen naar één kant.

Dit heeft te maken met de stand van de wielen, en bij een auto komt daar nog bij dat de linkerwielen mooi evenwijdig moeten staan aan de rechterwielen.
Soms kan een auto eens door een flinke kuil rijden of eens hard tegen een stoeprand aan rijden. Dan kan de stand van dat wiel aan de auto een beetje verbogen raken, en dat heeft effect op het zuiver rechtuit willen rijden van de auto. Soms trekt de auto dan naar één kant, en zelfs als-ie wel rechtuit rijdt, kan het toch zijn dat hij veel gevoeliger is geworden voor zijwind of voor spoorvorming. En als de voorwielen onderling een beetje naar buiten gericht staan, kan het zijn dat het rubber opvallend hard gaat slijten, en dat je brandstofverbruik omhoog schiet.
Al deze effecten hebben te maken met (afwijkingen in) de stand van de wielen onder de auto, en het corrigeren ervan heet uitlijnen.

Als jouw auto rijdt “als een kameel” (?), is er misschien wel méér aan de hand!

Een krakend of tikkend geluid na het rijden kan door afkoeling van de uitlaat komen en hoeft niets bijzonders te betekenen.
Bordensteker
10 jaar geleden
Shiny220
10 jaar geleden
Dank u voor het duidelijke antwoord :)

Andere antwoorden (3)

Balanceren = de band met de velg in balans brengen (met lood)
Uitlijnen = Zorgen dat auto in zijn geheel recht staat op zijn wielen. Dat de banden bijvoorbeeld dus niet alleen aan de zijkant afslijten.

Een auto kan inderdaad meer verbruiken als hij niet uitgebalanceerd is. Ook het trillen van het stuur kan hier zeker mee te maken hebben. Het is dan ook zeker aan te raden om dit te laten doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitlijnen is feitelijk checken of de auto goed 'spoort' d.w.z als je het stuur loslaat tijdens het rijden moet de auto perfect rechtuit rijden. Uitbalanceren is het plaatsen van gewichten(vaak loodstrips) aan de rand van de velg zodat het betreffende wiel niet trilt door rotatie....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je banden vervangt moeten deze altijd gebalanceerd worden zoals hier al eerder gezegd.
het trillen in je stuur kan door meerdere redenen komen, meestal vanwege onbalans in de velg/band combinatie, een kromme velg, of een bult op je band. Het laatste is zeer onlogisch gezien je net nieuwe banden hebt, en een kromme velg wordt als het goed is gemeld en je moet er dan al eerder last van hebben gehad.

gezien je eerdere vraag over een andere bandenmaat monteren, kan het zijn dat als je een andere bandenmaat hebt gemonteerd, een hoger verbruik krijgt

en gezien je vraag over verbrande banden?? (ik neem aan dat hiermee scheef gesleten banden bedoelt worden aangezien drifters niet anders doen dan banden oproken) lijkt het me zeer zeker verstandig om de auto uit te laten lijnen ( kosten zullen ongeveer 70-90 euro zijn)
meestal na het uitlijnen is een auto een hele andere auto.
zorg wel dat je onderstel geen speling heeft en geen aankomende reparaties aan moeten komen, anders moet het daarna weer opnieuw gedaan worden (dit worst als het goed is voorbereidend op het uitlijnen gecontroleerd.)
ook een verkeerde uitlijning kan zeker negatieve invloed hebben op het verbruik en zal meer banden kosten en minder comfortabel rijden.

besparen op dit soort dingen kost op lange termijn veel meer