Kan ik met een Smart forfour met een 1.0 motor op vakantie in de bergen met 3 volwassen personen?

We willen met drie personen naar Zwitserland binnenkort met mijn kleine autootje. Bergrijk gebied. Iemand verklaarde mij voor gek. Ik zou hiermee mijn auto te veel belasten. Bovendien zou het gevaarlijk zijn om met zo'n lichte auto in de bergen te rijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit met een Fiat Panda op gas door de Franse Alpen gereden. Dat ging goed, maar je moest niet stil gaan staan op een helling en bergopwaarts weer willen vertrekken!

Het beste antwoord

Ha, die Anja;

Zolang je geen haast hebt, goed naar de techniek luistert en weet wanneer je moet (terug)schakelen zou het moeten lukken. Ook in de Alpen zie je immers licht gemotoriseerde auto's de hellingen beklimmen. Maak alleen niet de fout om in de bergen Het Nieuwe Rijden in de praktijk te willen brengen bergop moet je flink in de versnellingen doortrekken. En let ook op je remmen; niet remmen als het niet per sé nodig is maar de remmende werking van de motor zoveel mogelijk benutten (terugschakelen en gas loslaten!); bewaar de remcapaciteit voor als het echt nodig is. Vergeet niet dat remmen (net als de aandrijving incl. koppeling) het in de bergen veel zwaarder te verduren krijgen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ánja' -> 'Ajna'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor de auto is absoluut veilig verklaard voor gebruik op alle europese wegen.betekent heel simpel dat hij het aan moet kunnen.
Begrijp wel dat je het enigzins spannend vind :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks voor antwoord en geruststelling.
Hallo Ajna,
Natuurlijk kan dit, geen probleem!
Je Smart zal natuurlijk wat meer moeten werken dan een dikke BMW, maar hij komt heus de berg wel op hoor.

Vroeger deden mijn ouders het met een kadett 1.1, en daar zaten we met z´n vijven in .

Je belast de smart wel, maar er rijden ook Smarts in zwitserland hoor !

Fijne vakantie alvast,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Leonard. Dat geeft weer wat vertrouwen in mijn autootje. Hee, wij gingen met de familie (3 grote, 2 kleine en een hond) in een Fiat 500........ maar dan wel naar Friesland : )
dat kan wel maar gezien je 1.0 motor en de 3 volwassen personen raad ik je aan alleen bergafwaarts te rijden......
Kortom :neen dat gaat niet lukken gezien het geaccidenteerde terrein aldaar en je motorvermogen.

Toegevoegd na 33 minuten:
gezien een aantal andere antwoorden en mijn minnetjes (ik kan wel huilen...) waren velen van de beantwoorders nog nooit in Zwitserland met de auto. maar ik hoop dat de vragensteller mij zijn ervaringen meedeelt na terugkeer :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij krijg je die minnetjes niet hoor, maar ik hoop natuurlijk wel stiekem dat je geen gelijk hebt. Bedankt voor je antwoord, een + daarvoor. Enne... ik laat idd nog weten. Als je me over een tijdje niet meer terugziet bij GV, dan weet je ook wel genoeg..... : (
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flux, mag ik jou dan vragen naar je ervaring met een lichte auto in de bergen waarmee je alleen bergafwaarts kon rijden? Ik ben wel benieuwd, omdat jouw ervaring blijkbaar tegenovergesteld is aan de mijne.
hm... Het laatste wat ik van ssmart weet is dat ze uitgerust worden met zeer degelijke mercedes motors. Dat beestje van jou gaat alle nederlanders met hun grote auto's en caravan lekker voorbij snorren. Mag geen enkel probleem opleveren. Behalve uiteraard dat een dergelijk klein licht autotje veel vermoeiender rijden is op langere afstanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben meerdere keren op vakantie geweest in een Marbella uit '91 met een 0.9 motor, met twee volwassenen en zeer complete kampeeruitrusting. In bergachtig gebied.

Geen enkel probleem: de motor is licht, maar de auto zélf is dat ook. Ik scheurde een stuk gemakkelijker over die bergweggetjes dan menig grote logge auto met een zwaardere motor.

Ik werd trouwens ook voor gek verklaard. Uit ervaring: dat was onterecht. Ik heb dezelfde wegen gereden met een Peugeot 206 CC met de 2.0 (zwaarste uitvoering) motor, en terwijl dat zeker comfortabeler was (alleen al de airco!), trok de Marbella het net wat beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk wel!
Het 'gevaar' zit niet in je motorinhoud (de mijne is 600cc- en gaat een beetje mee in de bergen tussen de vrachtwagens..) maar eerder in je remmen. Als je de bergen in gaat,zorg er dan voor dat je remvloeistof nog goed is. In Nederland maakt het niet zoveel uit, maar in Zwitserland zeker wel!
Je kleine motor of je pk's doen er niet toe.
Als je zelf niet het onderhoud doet aan je auto, vraag dan bij de garage nadrukkelijk om een controle op de remvloeistof (waarschijnlijk Dot 4 of 5)..(ik vertrouw geen enkele garage meer.. helaas)
Voor details, stuur me maar een pb.
Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heej Heidi, dank je voor je goede tip. Mijn garage vertrouw ik wel qua techniek en vaardigheid (helaas wat minder met de financiele kant : ( maar ja, ik vind een veilige auto wel belangrijk. Voor de remvloeistofcontrole ga ik maar even naar een deskundige buurman, die zelf zijn ouwetje bijhoudt, voor een flesje wijn, doet die dat wel.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat heidi waarschijnlijk bedoelt, is te laten kontroleren of er water in de remvloeistof zit, dit kan n.l. bij bergtrajecten (waar bij de remmen erg heet kunnen worden) zeer gevaarlijk zijn (water verdampt en dan heb je in eens lucht in de remleiding). Dit zal je buurman waarschijnlijk niet kunnen meten, ga dus naar je garage, deze zullen dit als service (gratis) voor je opmeten (scheelt nog een fles wijn ook)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks Paul....