Mag er nog een propje in een autoband worden geschoten ?

Normaal gesproken laat ik bij een eventuele lekkage en/of spijker of iets dergelijks een propje schieten in mijn autoband.
Dit kostte meestal rond de 15 Euro. Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/banden/repareert-garage-lekke-autoband.358953

Nu blijkt dat bijna niemand dit nog wil doen en het in bv Duitsland al verboden is omdat een 'propje' gevaarlijk zou zijn.

Het alternatief is een veel duurdere operatie waarin men de band van de velg haalt, het lek dichtmaakt met iets van plakkers en een "champignon" vormig iets.

Maar IS een propje in een band nu zo gevaarlijk ?

10 jaar geleden
in: Auto's
24.8K

Het beste antwoord

Ja je mag een prop laten schieten
hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:
de lek moet in het loopvlak zijn
je mag niet door gereden zijn op de band ( dit veroorzaakt schade aan de zijkanten van de band) waardoor het gevaarlijk is om op de band door te rijden. Bij twijfel moet sowieso de band van de velg af ter controle
ook is het niet verstandig om met teveel bandreparaties in het algemeen rond te rijden aangezien er bij elke reparatie het karkas ( de koordlagen en dus de stevigheid van de band) wordt beschadigd

ik hoop dat je hier voldoende informatie aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Shiny220
10 jaar geleden
Dank je wel voor de reactie('s)

Andere antwoorden (1)

Ja er mogen nog 2 propjes worden geschoten hier in Nederland.
Volgens de garage mogen er drie propjes in.
daarna bij meer dan 3 vervalt de garantie van je band.
ik heb zelf met 4 propjes gereden, maar na verloop van tijd begon de band te bobbelen op de weg en dat voelt niet zo prettig aan.
toch heb ik die nog verder versleten en laten vervangen.