Is het voor een auto schadelijk om regelmatig een uurtje ofzo stationair te lopen?

Ik heb de indruk dat mijn motor anders klinkt (droger)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je je auto een uur stationair laten lopen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeg ik mij ook al af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Nou, ik werk in de decorbouw. Kleine projecten. Vaak voor toneel op scholen etc. dat betekend dus opbouwen, uurtje wachten, en dan weer afbreken. Ik vind het dan prettig om wat administratief werk te doen op mijn laptop. In de zomer zit ik lekker buiten en in de winter in de auto omdat er niet altijd een horecagelegenheid in de buurt is, en ik daar ook niet altijd zin in heb. En nu word het weer koud, dus moet de verwarming aan. En een muziekje is ook wel fijn! De motor is dus al warm als ie stationair draait. Mijn vraag is dus nog steeds, kan dit kwaad?

Het beste antwoord

Als je een motor stationair laat opwarmen doet hij er veel langer over om op bedrijfstemperatuur te komen. In de tijd dat hij nog niet op bedrijfstemperatuur is zal hij sneller slijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het koelsysteem en het brandstofsysteem van de auto goed werkt en en de smering in orde is en bij deze zaken geen achterstallig onderhoud aanwezig is zou dit niet schadelijk voor de auto moeten zijn.

Omdat er geen rijwindkoeling is zal de fan van het koelsysteem af en toe aangaan, alhoewel met de kachel op voluit zal dat niet eens zo vaak zijn.

Een niet juist werkend brandstofsysteem incl. een oud luchtfilter zou ter zijner tijd voor extra koolafzetting kunnen zorgen.

Als de kwaliteit en het niveau van zowel de motorolie als evt. de bakolie (want een deel in de versnellingsbak draait ook vrolijk mee) in orde is zou je auto niet droog/rauw moeten klinken.

Het milieuaspect is natuurlijk een ander verhaal... het is niet aan te bevelen voor iedereen om dit regelmatig te doen vanwegen de extra emmisies van uitlaatgassen die voorkomen hadden kunnen worden.