Ik heb een peugot 206 GT gekocht, nu wil daar de speakers achtervervangen door speakers in de hoedenplank. Welke kabel uit de kabelboom moet ik hebben

Om geluid te krijgen. Dus welk kleur kabeltje geeft het geluid door naar achter? Dan kan ik hem namelijk aftakken naar mijn hoedenplankspeakers. Of is er iemand met een beter idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (2)

Als je de achterspeakers demonteert dan zie je vanzelf de draden die je nodig hebt.
Je zult ze sowieso los moeten nemen om de speakers het zwijgen op te leggen.
Maak twee aderig snoer vast aan de draden m.b.v. kroonsteentjes of iets dergelijks en laat de draden uitkomen onder de hoedenplank.
Wel opletten dat je de + en - aansluiting van de speakers niet verwisselt, gebruik snoer waarvan je de aders kan onderscheiden door een andere kleur of een streepmarkering.
Het snoer moet ook niet te dun zijn, gebruik een vergelijkbare dikte als de originele bedrading naar de achterspeakers.
Handig is het rood-zwarte tweelingsnoer, dat is verkrijgbaar in de goede dikte en is makkelijk te splitsen en te strippen.
Je kunt de hoedenplank speakers aansluiten met solderen of door z.g. amp-connectors.
Kijk hier ook weer goed dat je de + en - goed aansluit, anders kan je een gek geluidsbeeld krijgen door geluid in tegen-fase.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf geen Peugeot maar een Volvo, maar je moet bedenken dat de speakers altijd pas later in de carrosserie ingebouwd worden, je moet dus op één of andere manier het luidsprekerrooster los kunnen nemen, waarna je de 4 schroeven van de speaker los kan draaien.
Je kan dan de speaker naar je toe trekken en dan kom je de draden met schuifstekkertjes tegen achterop de speaker.
Wel oppassen dat je de los genomen draden niet achter de bekleding van de carrosserie laat vallen, het kan lastig hengelen worden.
De reactie van koosknip is in wezen een goede optie.
hoewel het beter voor je geluidskwaliteit is om geen kroonsteentjes en dat soort verbindingen te gebruiken.
directe goede kwaliteit kabels ( dus vanaf je radio rechtstreeks naar je speakers ) trekken is in wezen beter.
En als je de beschikking heb over een leuk versterkertje zou ik je dat zelfs aanraden dit geeft namelijk ook nog ruimte voor eventuele uitbreidingen op een later moment.
om bij een peugeot 206 de achter speakers te bereiken moet je best veel demonteren ( mits het een 3d is) heel het zijpaneel moet los.
Suc6