Kun je zintuiglijk merken dat de ditributieriem van een Citroën Jumpy vervangen moet worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet op verantwoorde manier. Je kan de riem wel visueel bekijken, maar je zal er waarschijnlijk niks aan zien. Zegt echter niks over of de riem vervangen moet worden of niet. Je zou kunnen letten op haarscheurtjes. Echter in gespannen toestand zijn die nagenoeg niet te zien. Zul je dus de riem moeten demonteren voor de inspectie. En als je haarscheurtjes opmerkt, dan ben je eigenlijk al te laat met vervangen. Riem had dan al kunnen knappen, met alle hoge kosten van dien.

Enige indicatie bij vervanging zijn eigenlijk de kilometers, die de fabrikant opgeeft, hoe lang een riem mee gaat.

PS bij vervanging van een distributieriem ook altijd meteen de waterpomp vervangen. Anders heb je kans dat je twee keer na elkaar de hele boel open moet leggen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De halve motor moet gedemonteerd worden dus even kijken zal niet gaan. Ik bedoel dus of je het kan horen of ruiken of eventueel voelen of de riem op zijn einde is. (proeven lijkt me geen optie)
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
nee, op die manier merk je niet, of de riem vervangen moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je distributieriem hoort, dan ben je te laat met vervangen ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet bij elke auto hoeft de motor uit elkaar. Vorige week bij mijn kangoo de distributie riem laten vervangen. Gewoon via de zijkant, 2 uurtjes werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de 1.9D zonder turbo, zijn deze waarden ook hier van toepassing?