Waarom zit er in een auto geen stopcontact zoals je die in huizen ook hebt?

Dat is toch veel handiger dan dat aparte stopcontact? Als je een gewoon stopcontact in de auto hebt dan kan je veel makkelijker dingen opladen of gebruiken in de auto. En ik snap dat een reden kan zijn dat het afleidt van het rijden, als je vanalles zou kunnen doen in de auto. Maar waarom dan geen gewone huisstopcontacten bij de achterbank?
Mijn vraag is dus: waarom zit er in een auto geen 'huis'stopcontact?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel dus niet dat er een draad vanaf je huis moet lopen, maar gewoon een stopcontact met twee gaten erin, zodat je gewoon je telefoon bijvoorbeeld op kunt laden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zelfs als het de vorm van een normaal stopcontact had zou je het nog niet met de adapter van je telefoon kunnen gebruiken. Een auto geeft maar 12 volt gelijkstroom ipv de 220 (230 inmiddels) wisselspanning in huis. Als de pluggen hetzelfde waren zou je gemakkelijk een apparaat bedoelt voor 12 volt in een 220 stopcontact kunnen doen en dan krijg je gevaarlijke situaties. Het is dus heel nuttig om voor een verschillende spanning ook verschillende stekkers te moeten gebruiken. Nu zijn er verschillende stopcontacten voor 12 volt. Die in de auto is oorspronkelijk ontworpen voor een sigarettenaansteker en heeft later pas de functie van stopcontact gekregen. Voor 220 heb je overigens ook meerdere varianten. Zelfs in Europa heb je al een aantal verschillende stopcontacten.

Die kun je gwn kopen in de winkel een omvormer in de sigaretten aansteken doen en stopcontact

waarschijnlijk omdat er niet van zulke lange verlengsnoeren zijn om je van stroom te voorzien. je apparatuur kan je op een andere manier opladen in de auto, dus een stopcontact is alles behalve handig.

Een huisstopcontact geeft 220 volt, en in de auto is (meestal) maar 12 volt beschikbaar, en zodat je niet per ongeluk de verkeerde stekker op het verkeerde stopcontact gebruikt zijn ze anders. De vorm van het 12v 'stopcontact' is volgens mij onstaan doordat t eerst alleen een sigaretten aansteker was

Thuis is je spanning veel hoger. Er zijn wel omvormers te koop, maar die zijn niet altijd even goed voor je apparatuur. Ook je accu zal snel leegraken en sommige apparatuur zuigt zoveel stroom, dat de omvormer het niet zal aankunnen. Een lampje van een paar volt lukt misschien nog wel, maar probeer zeker geen magnetron op zon omvormer aan te sluiten.

Auto's worden gemaakt voor alle landen en werelddelen. Een standaard stopcontact met 2 gaten zoals wij die kennen in Nederland worden niet in alle landen gebruikt. En wil je als autofabrikant je produkt wereldwijd kunnen verkopen dan moet je daar zeker geen stopcontact in bouwen die niet in alle landen gebruikt kunnen worden. Dus vanuit commercieel oogpunt.

Wat wil je doen? Een telefoon opladen? Dan koop je een snoertje met een 'sigarettenplug. Er zijn 2 antwoorden op je vraag: 1) de kosten. Elk apparaat voorzien van een stopcontact kost te veel in het productieproces. Nu hoor ik je denken: 30 Euro (of zoiets) is toch niet veel en dat berekenen we toch door aan de klant? Als je echter bedenk dat (ik neem als voorbeeld) de pookknop niet van hout gemaakt wordt maar van plastik, weet je weet ze de kostenreductie zoeken. 2) veiligheid. Een auto van staal (of aluminium) is niet het veiligste om apparaten in te herbergen van 220V. Dit is de ware rede om geen stopcontacten te gebruiken. Nu kan je je nog afvragen waarom je geen 1 Volt op een 'normale' stopcontact kan zetten. Zou kunnen (ze doen dat al in laboratoria) maar dat is zeer verwarrend en zal vergissingen (met daarbij horend gevaar) opleveren.

Het zou in theorie best mogelijk zijn, maar om de 230 Volt wisselspanning op te wekken van een "gewoon" stopcontact heb je een spannings omvormer nodig die van 12 V gelijkspanning 230 V wisselspanning maakt. Zo'n omvormer gebruikt altijd stroom, ook als je geen apparaat in het stopcontact steekt: je accu zou dus onnodig leegraken. Als je telefoons en dergelijke wilt opladen is het gebruik van een 12 V oplader veel efficiënter: Het kost minder moeite om van 12 V gelijkspanning 5 V gelijkspanning te maken dan om eerst van 12 V gelijkspanning naar 230 V wisselspanning te gaan en daarna de 230 V AC weer in 5 V gelijkspanning om te zetten. Voor apparatuur die je toch op 230 V wilt kunnen gebruiken kun je altijd een losse omvormer gebruiken, waarbij je een type kiest dat voldoende vermogen heeft voor het apparaat dat je aan wilt sluiten. Zelfs een magnetron is mogelijk, alleen is de omvormer dan duurder dan de magnetron - en je accu is vlot leeg als je hem regelmatig gebruikt.

de kans op overbelasting, of erger: BRAND is dan veel te groot! Een auto is 12V GELIJKspanning, terwijl een huis Contact 220V WISSELspanning is Besluit jij dus in je auto een apparaat aan te sluiten, dan is de kans groot dat dit niet gaat, of erger dat er overbelasting optreed en er brand ontstaat, uiteraard zou je auto daar via een zekering tegen beveiligt moeten zijn, maar wat als dat niet zo is? Dan is er grote kans op brand

Een auto levert standaard 12 volt. Een stopcontact heeft 230 Als die wilt hebben dan moet je er een omvormer tussen zetten. Nu is dat niet erg maar een goede omvormer is duur. De meeste ook die op het plaatje hierboven levert max denk ik 300watt? Dan kan je nog niks gebruiken behalve een opladertje. Wil je een standaard 220 apparaat gebruiken op de omvormer moet je al gauw 1000 a 1500 hebben. Daar zit het probleem Want de dynamo moet je accu laden want als je benzine rijdt heb je stroom nodig voor de bougies. je verlichting etc etc. Dat moet tijdens het rijden zijn stroom van de dynamo halen en de accu moet ook nog bijgeladen worden. Zou je dan ook nog dik 230 gaan trekken dan moet je alweer aan een zwaardere dynamo denken en je hele dradenboom moet zwaarder. Als met al is je auto geen huis en moet je het doen met die accu die je hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100