Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je in een bocht je koppeling pakken?

Ik pak meestal in een bocht de koppeling, dit is een automatisch ongewild trucje wat ik blijkbaar mezelf heb aangeleerd omdat ik dan denk dat ik dan sneller kan stil komen te staan bij gevaar. Ik weet t tis een vreemde gewoonte maar is het ook slecht voor je auto?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
21.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het mag (maar wordt afgeraden).
Maar afgezien van de rijtechnische kant is het een onnodige bediening van de toch altijd aan slijtage onderhevige koppeling. Of dat tot extra reparaties kan lijden voor jou als huidige eigenaar, dat hangt af van hoe lang je met de auto blijft rijden voor je hem vervangt.
(Lees meer...)
Bordensteker
10 jaar geleden
Het is ook best wel gevaarlijk. Je gaat extra handelingen verrichten die niet noodzakelijk zijn. Beter eerst terug schakelen voor de bocht. Je redenering dat je dan sneller stil kan staan, bij gevaar is onzin. Bij groot gevaar is remmen de eerste optie. Bij gevaar koppeling indrukken is juist gevaarlijker. Dan is ontwijken in sommige gevallen weer beter. Maar het hangt van de situatie af natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf een onhandig trucje hebt aangeleerd. De reden waarom je bij de rijles aangeleerd wordt om voor een bocht terug te schakelen is dat je in de bocht geen onnodige en afleidende handelingen uit hoeft te halen.
Je rijdt dus in de goede versnelling de bocht in, vervolgens geef je als je de bocht bijna uit bent een beetje gas bij. Je trekt dan de auto al het ware door de bocht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding