Waarom worden geen verwisselbare accu's ingezet bij electrische auto's zodat je het opladen niet hoeft af te wachten?

Als je bij een tankstation je lege accu voor een volle zou kunnen verwisselen ben je meteen klaar en kun je door. Dit met een soort statiegeldsysteem. Juist de oplaadsnelheid is een beperking voor veel mensen. Is er een reden dat dit niet gebeurt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Cryofiel
10 jaar geleden
Bij mijn weten wordt dit idee wel degelijk serieus onderzocht.

Het beste antwoord

Renault Fluence ZE heeft de mogelijkheid om accu te wisselen. Op dit moment is er een wisselstation van Better Place voor taxi's op Schiphol. Omdat Renault heeft aangegeven meer te zien in laadsysteem dan in wisselsysteem ziet het er naar uit dat de stekker er uit gaat bij better Place.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle antwoorden waren waardevol. Dit antwoord was echter het meest gericht op de feiten

Andere antwoorden (2)

Dit komt met name omdat het onpraktisch is.
Om even na te gaan bestaat een Fisker Karma al voor een kleine 500 kg aan accu. Daarbij opgeteld dat iedere fabrikant een eigen manier van bevestigen hanteert (mede ivm gewichtsverdeling).
Ook zal er weinig markt voor zijn. Mensen willen het toch liever zelf stroomtanken waardoor er toch minder markt voor is. Ook zou het elektra netwerk moeite hebben met het opladen van heel veel accu's

Een goede methode is waterstof. Maar dat moeten tankstations eerst aanbieden. Zie link voor de werking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn nog zo veel varianten in accu's (gebruikte spanning, capaciteit, afmeting, ingebouwde controle-electronika, etc) dat standaardisatie nog lang niet in zicht is. Bovendien zijn accu's niet niet voldoende ingeburgerd om het vertrouwen te krijgen van de gebruikers ("als ik mijn accu omwissel bij het tankstation, krijg ik dan wel een betrouwbaar exemplaar terug?"). Eerst moet de industrie door de pioniersfase heen wat accus' betreft, daarna komt er misschien wat standaardisatie.
Houd de elektrische fietsen maar in de gaten: die accu's zijn kleiner en dus gemakkelijker te wisselen, de nood is daar groter, er zijn er al veel meer in omloop, de prijs is lager, ze slijten sneller. Dus als eerste zullen er omwisselpunten gaan ontstaan voor fiets-accu's met bijbehorende afspraken over standaardisatie. Daarna zullen de auto's volgen. Tenminste, zo voorspel ik (voor wat dat waard is). Maar daar komen (in de Reacties) ongetwijfeld andere meningen over ;-)