Wie heeft tips bij het zoeken naar een andere auto waar ik in 4 jaar 160.000 km mee kan rijden? budget 5-10000 euro

Momenteel rijd ik een megane2 diesel uit 2005 en ik rij zo'n 40.000km per jaar.
De auto zit momenteel op 300.000km en ik ben bang dat hij volgend jaar vervangen moet worden. Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werk (snelweg).
Mijn volgende auto moet wel weer een station zijn, ik rijd redelijk rustig en zuinig en laat de auto onderhouden door een specialist.
Wat ik belangrijk vind bij aanschaf:
- Aanschafprijs tussen 5 en 10 duizend euro.
- Bouwjaar maakt niet echt uit.
- km-stand liefst zo laag mogelijk, auto moet zo'n 4 jaar meegaan (=160000km)
- Niet te vaak onderhoud (beurten bij ca. 30.000km of nog langer).
- Zuinig
- Goedkoop in onderhoud
- Goedkoop in rijden
- Stationcar
- Veilig (airbags ed.)

Wie o wie heeft een aantal goede tips voor merken en typen die ik kan overwegen?
Zelf overweeg ik een Volvo V50, ik heb echter geen idee wat deze doet qua onderhoudskosten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Misschien is de honda insight wat!
Of het écht een station is, of meer er tussenin moet je zelf bepalen!
Hij is wel zuinig omdat hij half hybride is en toch niet al te duur!
Vanaf 10000€ kan je ze wel kopen!
Ik heb ook begrepen dat honda ook behoorlijk betrouwbaar is. En niet te duur in onderhoud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Volvo is een uitstekende optie. Zeer degelijk en betrouwbaar.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een Opel Vectra station of een Opel Signum. Veel opties voor weinig geld.
Ik zou kiezen voor een 2.2 liter op benzine. Deze zijn er genoeg te verkrijgen met weinig kilometers op de klok voor een redelijke prijs. Dan zou ik hem om laten bouwen naar Lpg en je kan voor meer dan 4 jaar vooruit.

Waarom de 2.2 liter van Opel. Distributie ketting (Lpg heeft minder smering dus een riem zou sneller slijten) en degelijkere motoren. Qua verbruik maakt het niet veel uit door de meeste snelweg kilometers.

De prijs kwaliteit verhouding is optimaal.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ze voldoen trouwens niet aan je eis van zuinig. Maar wanneer een auto op LPG rijdt is dat meestal geen kritisch punt.
Voor 1 liter diesel heb je namelijk al 2,5 liter LPG (afhankelijk van de regio).

Ik zou toch voor een auto op LPG kiezen. Dit is over het algemeen wel goedkoper en gezien met tanken en de wegenbelasting.
Enige is dat je iets vaker moet tanken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een volvo v50 is inderdaad een aardige keuze. Zijn zeer veilig, rijden redelijk goedkoop (ook al is niks goedkoop met deze benzine/dieselprijzen). Kan uit ervaring spreken dat deze ook heerlijke rijdt. Soepel, weinig geluid en gestuiter, zit lekker, airco kan goed koud veel ruimte achterin, snelweg is de place to be, maar woonwijken is ook geen probleem. M'n vader rijdt er elke dag in en hoor hem nooit klagen. Kosten bij hem waren wat beetjes schade en winterbanden en wat bekeuring omdat hij zo makkelijk rijdt. (Maar hij had hem wel nieuw bij z'n baan). Het meeste is hij helaas kwijt aan bijtelling, maar dit heb je tegenwoordig bij bijna alle nieuwere auto's.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goedkoop moet zijn, heb je al eens aan een Skoda Fabia of een Seat Ibiza gedacht ?