Wordt je auto "lui" als je te snel naar een hogere versnelling schakelt?

Ik heb een auto van anderhalf jaar oud, heb mezelf aangeleerd zo gauw het kan te schakelen omdat dat zuiniger zou zijn maar ik hb gehoord dat je auto daar lui van wordt. Klopt dit? En wat houdt dat dan precies in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
9.2K
Powergen
10 jaar geleden
Het beste is om rond de 2000 toeren te schakelen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens "het nieuwe rijden" ligt het schakelmoment op 2500 toeren/min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jordy, juist bij 2000 tOeren.

Het beste antwoord

Bij koude motor in de ochtend schakel snel op maar zeker niet overdreven snel .Zo 2500 max , waarom zo warmt de katalysator beter op . Daarna snel als mogelijk over schakelen , ligt erg aan het type motor en de overbrenging Vd bak . Moderne auto's hebben vaak een korte 1 even op gang en direct door naar de langere 2 en 3 en 4 .en evt de 5 .of 6 . Dat is veel zuiniger ja , ook bij een diesel die vaak zelfs nog sneller op geschakeld kan (meer koppel ) en moet een diesel heeft z'n kracht in een lager toeren gebied . Maar !!! Trap m iedere dag even door als de motor goed warm is ,dus niet na 10 min nee na zeker een goed half uur is de olie pas goed warm , dus dat heeft niks met de water temperatuur te maken die vaak alleen maar te zien is . Waarom , om kool aanslag aan kleppen enz te voorkomen . Bij een mooie verbranding is de uitlaat ook wittig koffie bruin maar niet vet nat zwart . Dan even warm rijden en dan juist een paar keer goed door trekken en een goed stuk rijden(10 km zeker ) . Doe je dat niet houd de motor in , gaat de motor juist zuipen en heeft een onvolledige verbranding . Met mogelijk vaste kleppen als gevolg of nog erger . Dus wees lief voor de auto als ze nog koud is snel omhoog maar overdrijf daar niet mee (te lange opwarming katalysator ) hou de 1 kort en snel naar 2, en 3 enz maar toch als als ze warm is even goed te keer gaan . Ja ik benoem de auto bewust vrouwelijk :) .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een motor kan niet "lui" worden zoals sommige beweren en het kan heus geen kwaad om te schakelen tss de 1500 en 2500 tr/m.
Wat ze daar juist bedoelen snap ik wel, alsof hij minder vermogen zou krijgen op laag toerental als u dit altijd doet maar dat is niet zo.
Laat zij die dit beweren maar eens uitleg geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flink is dan weer wat veel gezegd maar het kan geen kwaad zo nu en dan naar zijn limit te gaan (en NIET erover) ;-)
paulus811
10 jaar geleden
Zo is t! Even alle 340 paarden aan t werk zetten in die M3. Heerlijke kar.
- Automotoren kunnen lui gemaakt zijn. Dat heeft te maken met korte ritten en lage toerentallen. Daardoor koekt er roet aan de spruitstukken, filters, uitlaat, katalysator en kleppen. Even blazen en de boel wordt weer schoongebrand. Dan presteert je auto weer als vanouds.

Of dat echt waar is weer ik niet, ik ben geen specialist
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je auto wordt daar zeker niet lui door. Ik neem aan dat je een benzine auto hebt. Deze moet je sowieso sneller opschakelen in je toerental. Toevallig zijn mijn neefjes aan het lessen en zij merkte bij mij dat ik sneller opschakelde, dan zij leerde, maar zij hebben dan ook een diesel. Dat schakelt sowieso anders. Sneller opschakelen bij benzine motoren is inderdaad zuiniger. Hoe meer je de motor hoort hoe meer je verbruikt. Dit zie je ook in je toerental. In mijn auto krijg ik gelijk een subtiel notifier te zien met SHIFT. Overigens wanneer je bijna stilstaat hoef je ook niet meer alles netjes terug te schakelen. Je mag best stilstaan in de 2.