Wat is het risico van geld lenen voor een nieuwe auto?

Wij zitten te overwegen om geld te gaan lenen voor een nieuwe auto. Ik zal even uitleggen waarom we dat overwegen. Mijn man en ik hebben de afgelopen jaren erg weinig financiële ruimte gehad. Daardoor hebben we niet kunnen sparen. Voor ons werk hebben wij allebei een auto nodig. En die krijgen we niet van de baas.

OV is geen optie, we moeten beiden op tijden werken dat er geen OV rijd. En verhuizen is ook geen optie, ik werk in de ene stad en hij in de andere. Bovendien word hij regelmatig overgeplaatst naar andere steden (Laatste jaar 3x)

Nu hebben wij dus 2 auto's een Fiat Cinquecento (1998) en een Mazda 323F (1995).

Die laatste auto is het probleem. Hij gaat om de haveklap kapot en steeds andere dingen, van droomauto tot nachtmerrie bak....aanschaf was €1050 in 2010, en er zit inmiddels al voor €5000 aan reparaties in.

Nieuwe reparatie is inmiddels weer ingeschat op €1000,- en ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee. Steeds als wij een auto kopen komen wij uit op marktplaats auto's van rond de €1000 omdat we er nog steeds niet voor hebben kunnen sparen.

Als we wat extra geld hebben gespaart, gaat de Mazda weer stuk en hebben we weer reparaties...dus daar gaat het spaargeld weer. Steeds bedragen van €300/€500 en dan deden we dat maar weer. Omdat het nog altijd goedkoper was dan een "nieuwe tweedehands kopen" en omdat je dan weer niet weet wat je koopt.

Nog niet antwoorden er volgt meer in de reacties:

11 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Met die Fiat hebben we mazzel gehad, die was echt van een ouder echtpaar en hebben er 40.000 mee gereden en altijd goed onderhouden. Maar eigenlijk willen we die Mazda eruit doen. En het liefste een nieuwe (als echt nieuw) kopen. Maar dat geld hebben we niet. Het hoeft ook geen luxe bak te zijn. Dus vandaar mijn vorige vraag over "de goedkoopste auto van dit moment" Maar we willen ook dit jaar een huis kopen. Dus moeten we een hypotheek afsluiten. En ik ben bang, dat als we geld lenen voor een auto, we misschien geen hypotheek krijgen. Of dat er iets anders is waar ik misschien niet aan denk. Want het klinkt zo makkelijk allemaal, even naar lenen.nl... Wie heeft raad?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Oh ik vergeet te vermelden dat wij nu allebei een fatsoenlijk inkomen hebben, we werken allebei fulltime. Hij heeft een vast contract. Ik heb een half jaar contract.
Ritsuka
11 jaar geleden
Geld lenen kost geld zeggen ze altijd op die reclames
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heer, ok je hebt een andere auto nodig maar GEEN nieuwe. Bij een nieuwe is de afschrijving enorm het eerste jaar. Leen geld en koop een hele goede tweedehands bij een garage waar je eerst op gegoogled hebt van boven de ongeveer 4500 want dan eb je een half jaar garantie (bovag). Wij kopen nooit nieuw en nooit van marktplaats!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort: als jij vaste werktijden en een vaste werkplek hebt, is het dan geen idee om een carpoolmaatje te zoeken? Ken je niemand die dezelfde kant op moet en de reiskosten eigenlijk ook te hoog vindt? Rijd samen en deel de kosten.
En anders: inderdaad! Koop een jonge tweedehands via de dealer, die weet hoe je dat netjes kunt financieren. Bij voorkeur een zuinige, b.v. een ecodiesel: lage kosten voor brandstof, bijna geen wegenbelasting en hij gaat heel lang mee. Als je 'alleen' een lening hebt voor je auto hoeft dat volgens mij nog geen belemmering te betekenen voor je plan om een huis te kopen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Ritsuka, daar ben ik me van bewust ;-) @Pelle, Ik heb geen ervaring met fatsoenlijk 2e hands kopen bij een garage. Die auto's die we van marktplaats hebben kwamen uiteindelijk ook bij garages vandaan, niet particulier. Maar allemaal garantie tot aan de voordeur.
Mijn Mazda deed het prima, tot juni 2011 een jaar na aankoop dus, zonder half jaar bovag garantie. Daar zou ik dus niets aan gehad hebben.
Maar ik heb ook nooit een auto van boven de €1500 gekocht. Ik ging er eigenlijk van uit dat je bij nieuw gewoon de minste problemen zou hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldermort, Er zit ook nogal kwaliteit verschil tussen een tweedehands van 1500 of zeg 5000 euro :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
ja dat klopt natuurlijk wel. Maar ja, ik heb het gevoel dat iedere garage zo'n beetje de boel belazerd, en gewoon een half defecte auto verkoopt. Of die weet dat er een reparatie aan komt van €1000 voor over een jaar. Ook al koop jij een tweedehands van €5000 Ik weet niet of dat klopt hoor, maar dat is gewoon mijn gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook een onafhankelijk aankoop keuring doen?
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen/aankoopkeuring
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heer, daarom googelt mijn man altijd op de naam van een garage, samen met termen als 'slecht' en 'review' etc. Verder: houd er rekening mee dat je ook bij een nieuwe auto opgelicht kan worden bij een garage zodra je geen garantie meer hebt. Dat kan bijv bij de apk en bij andere zaken. Echt, natuurlijk zijn er goede garages en het is natuurlijk onzin dat er geen goede auto's zitten tussen eentje van 1500 en een nieuwe. Wij hebben ook wel eens pech gehad maar dan is een tweedehands auto altijd nog goedkoper dan de afschrijving van een nieuwe en pech is dus pech met de auto niet met de garage.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Pelle,
Over de garage na de garantie hoef ik me geen zorgen te maken :-D Ik ga naar een betrouwbare monteur, die mij niet oplicht, daar kom ik al heel lang. Maar die verkoopt geen auto's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heer! Waarom gebruik je die betrouwbare monteur dan niet? Ga voortaan tijdens de proefrit naar hem toe en laat je beoogde auto door hem keuren!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Omdat niet elke auto die aan mijn eisen voldoet te koop is in Arnhem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het probleem? Wij hebben nog nooit een auto uit onze woonplaats gekocht en mijn man reed er altijd mee naar huis zodat ik er ook even in kon proefrijden. Men wil een auto verkopen en als jij vraagt of je hem een paar uur mee kan nemen, een afspraak maakt met die monteur en ze willen dat niet toestaan: neem die auto niet. Dus zeg altijd dat je hem zelf even wilt laten keuren door iemand, dan weet je al snel genoeg als ze dat goed vinden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Pelle, Ik heb 2x in mijn lever een auto gekocht. Die Mazda en die Fiat. Kortom totaal geen ervaring. Ik wist niet eens dat wat jij zegt kon. Ik dacht dat een proefrit hooguit een uurtje kon ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens praten met die monteur, leg je probleem voor en vraag of hij je kan helpen een andere auto uit te zoeken. Iedereen koopt eens een keer voor het eerst een andere auto, jij hebt er al twee gekocht. Je weet er zo weinig van en echt je maakt de verkeerde beslissing door nu een nieuwe auto te willen kopen. Als je daar 1 meter mee rijdt is die al zo 1000 euro minder waard. Dat gooi je meteen weg. Zonde toch? Zoek hulp! Het liefst bij die monteur als je die vertrouwt en anders bij iemand anders die meer ervaren is. http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen/gebruikte-auto-kopen
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Misschien heb je gelijk Pelle. Ik zal inderdaad eens met hem praten. Dat was ook een reden dat ik deze vraag stelde. Dan krijg je toch ook vaak de ervaringen van andere mensen te horen, en het waarom wel en waarom niet.

Het beste antwoord

Sparen is een betere optie dan lenen. Maar in deze situatie kun je bijna niet anders want de oude auto is te duur geworden aan reparaties/onderhoud en het geld voor een vervangend exemplaar heb je niet klaarliggen. Geld lenen kost geld en schept dus weer een nieuwe verplichting.

Ik zou nooit geld lenen voor een 'gloednieuwe' auto. Nieuwe auto's gaan in de eerste jaren zeer snel in (verkoop)prijs achteruit. Kies dan een goede tweedehandse, koop 'm bij een betrouwbare niet-merkgarage en met een fatsoenlijke garantie.

Als wat meer spaargeld erin steken echt geen optie is, en het openbaar vervoer ook niet, sluit dan een lening af bij een 'normale' bank. Geen financiering regelen via de garage. Risico is wel, dat wanneer je de auto onverhoops 'in de prak zou rijden', je een lening af moet lossen voor een ding dat je niet meer hebt. En dat is zeer zuur.

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat betreft de keuze van de auto:
"Hier zijn een aantal tips die u kunt gebruiken voor het vinden van de goedkoopste auto.
Er zijn een aantal merken die snel in waarde afnemen, waardoor je een redelijk nieuwe auto voor een goedkope prijs kunt kopen. Als je deze techniek gaat toepassen moet je niet kijken naar merken zoals golf of mercedes omdat deze auto's hun waarde lang vast houden. (...)

Voor een goedkope occasion moet je kijken naar merken zoals Kia, Dacia, Daihatsu en Hyundai.
(...)
Met de genoemde merken en types krijg je meestal een goede prijs kwaliteit verhouding. U moet de auto's natuurlijk niet zomaar kopen en wel een goed blik werpen op de auto de onderhoud historie en overige punten die van belang zijn bij het kopen van een auto.
Bron: http://goedkoopsteauto.eu/

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de aanschafkosten. Ook die van de motorrijtuigenbelasting (diesel auto duurder dan benzine-auto, zware auto duurder dan lichte) en de verzekering (WA veel voordeliger dan 'All risks', dat laatste is al gauw te duur voor een auto die wat ouder is). Wat de kosten zijn van reparatie/onderhoud hangt niet alleen van het merk/type af maar ook van de hoeveelheid km's die je rijdt en je rijgedrag.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Vergeet niet. Een auto is zo´n beetje de slechtste investering die je kunt doen. Dus een (goede) 2e hands is slimmer. En los zo snel mogelijk af, niks vervelender dan betalen voor iets wat je niet meer hebt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een miljonair zei ooit: ik ben miljonair geworden door NOOIT van mijn leven een nieuwe auto te kopen! Plus voor het antwoord.
ronron1212
11 jaar geleden
Een goedkope nieuwe auto heb je reed onder de 8000 euro veel goede tweede hands auto's kosten dat ook als je goede wilt hebben. Daarnaast kun je een nieuwe auto allrisk verzekeren tegen nieuwwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat denk je dat die nieuwe auto je zou kosten als hij tweedehands was? (Met zeg zo'n 20.000 op de teller...)
ronron1212
11 jaar geleden
kijk eens hier een voorbeeld
http://www.gaspedaal.nl/Citroen/C1/?kmin=10000&kmax=20000&bmin=2011&bmax=2011&srt=pr
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tel uit je winst: http://www.autowereld.com/showroom/typen.asp?model=118812
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan zit die nog in de top 10 waardevast:
http://opsomming.com/meestwaardevasteautos.htm
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Moordigger, ja de slechtste investering dat weet ik. Ook een reden dat ik aan een nieuwe zat te denken, is inderdaad de all risk verzekering, want als ik hem dan in de prak rijd...dan krijg ik in ieder geval geld voor een nieuwe auto.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol als dat een optie was zouden we dat ook wel doen. Maar ik ga geen 20km fietsen midden in de nacht ;-) En voor mijn man is het nog wat verder :-(
Computoon
11 jaar geleden
All risk verzekering is zeker aan te raden voor een écht nieuwe auto gedurende de eerste jaren maar daarna is het al snel te duur in verhouding tot het risico. Er zit een zeer groot verschil tussen de premie voor 'all risks" en 'alleen WA".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben WEL altijd een allrisks verzekering, we hebben de hoogste noclaim en zo weet ik dat bij een ongeluk veroorzaakt door een ander onze auto ook meteen gerepareerd wordt en we niet hoeven te wachten tot alles geregeld is. We hebben vaak een auto van 8 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heer: je moet ook GEEN auto kopen met garantie tot de voordeur. Bij elke normale garage kun je al 3 maanden garantie krijgen al moet je daarvoor soms bijbetalen (maar altijd doen) en boven een bepaald bedrag dus 6 mnd.

Andere antwoorden (3)

Het nadeel is als er een rede komt waardoor je een lager inkomen krihgt heb je dus een probleem met het aflossen van de schuld, ik zou gewoon sparen voor een auto of evt van een oma of opa of vader en moeder vragen om te lenen, daar betaal je zonder rente en heb je geen risico. Heb ik ook gedaan en ik mag afbetalen wat ik kan per maand met een minimum van 25 euro, daar ian geen bank tegen op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien de situatie is geld lenen enigzins verstandig.
Toch is het kopen van een goedkope occasion een betere optie mijns inziens. En ondanks jullie slechte ervaringen met de Mazda zijn het over het algemeen hele degelijke auto's. Mogelijk is het verstandig nog een 2e hands Mazda 323F te halen en een van de auto's te gebruiken voor de onderdelen. Ik denk dat je zo het meeste plezier hebt van je auto. Voor het minste geld.

Verder bieden veel nieuwe auto's aantrekkelijke deals. Lang wegenbelastingvrij rijden en een soort verzekering tegen bepaalde onderhoudskosten door de garage (slijtage uitgezonderd). Dan zal lenen wel een vereiste zijn. Je verdiend dit echter makkelijk terug door 1 op 20 te rijden, geen wegenbelasting te betalen en vrijwel geen onderhoudskosten. Veelal wordt de auto wel duurder verzekerd, maar dit zal niet echt opwegen tegen de voordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb nog steeds vertrouwen in Mazda ;-) alleen de mijne was slecht onderhouden/afgeragt door de vorige eigenaar, en daar pluk ik nu de wrange vruchten van. Mijn moeder heeft een mazda 323 glx van 1998. Nieuw gekocht, keurig onderhouden. Daar mankeert nooit wat aan, alleen onderhoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist omdat je nu een Mazda hebt met goede onderdelen (tenminste daar ga ik vanuit voor 5000 EUR) is het financieel aantrekkelijk 2 van dit type auto's te hebben. Een voor sloop of schorsing puur voor onderdelen. Wanneer je geld gaat lenen is de kia picanto een interessante optie. 7 jaar garantie niet de allergoedkoopste maar eveneens niet duur.
Ik heb zelf jarenlang autos van tussen de 50,- en 500,- € gekocht. Gewoon voor woon/werkverkeer. Jaarlijks APK en onderhoud, dat hoeft niet veel te kosten.