Wat is het risico van geld lenen voor een nieuwe auto?

Wij zitten te overwegen om geld te gaan lenen voor een nieuwe auto. Ik zal even uitleggen waarom we dat overwegen. Mijn man en ik hebben de afgelopen jaren erg weinig financiële ruimte gehad. Daardoor hebben we niet kunnen sparen. Voor ons werk hebben wij allebei een auto nodig. En die krijgen we niet van de baas.

OV is geen optie, we moeten beiden op tijden werken dat er geen OV rijd. En verhuizen is ook geen optie, ik werk in de ene stad en hij in de andere. Bovendien word hij regelmatig overgeplaatst naar andere steden (Laatste jaar 3x)

Nu hebben wij dus 2 auto's een Fiat Cinquecento (1998) en een Mazda 323F (1995).

Die laatste auto is het probleem. Hij gaat om de haveklap kapot en steeds andere dingen, van droomauto tot nachtmerrie bak....aanschaf was €1050 in 2010, en er zit inmiddels al voor €5000 aan reparaties in.

Nieuwe reparatie is inmiddels weer ingeschat op €1000,- en ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee. Steeds als wij een auto kopen komen wij uit op marktplaats auto's van rond de €1000 omdat we er nog steeds niet voor hebben kunnen sparen.

Als we wat extra geld hebben gespaart, gaat de Mazda weer stuk en hebben we weer reparaties...dus daar gaat het spaargeld weer. Steeds bedragen van €300/€500 en dan deden we dat maar weer. Omdat het nog altijd goedkoper was dan een "nieuwe tweedehands kopen" en omdat je dan weer niet weet wat je koopt.

Nog niet antwoorden er volgt meer in de reacties:

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sparen is een betere optie dan lenen. Maar in deze situatie kun je bijna niet anders want de oude auto is te duur geworden aan reparaties/onderhoud en het geld voor een vervangend exemplaar heb je niet klaarliggen. Geld lenen kost geld en schept dus weer een nieuwe verplichting. Ik zou nooit geld lenen voor een 'gloednieuwe' auto. Nieuwe auto's gaan in de eerste jaren zeer snel in (verkoop)prijs achteruit. Kies dan een goede tweedehandse, koop 'm bij een betrouwbare niet-merkgarage en met een fatsoenlijke garantie. Als wat meer spaargeld erin steken echt geen optie is, en het openbaar vervoer ook niet, sluit dan een lening af bij een 'normale' bank. Geen financiering regelen via de garage. Risico is wel, dat wanneer je de auto onverhoops 'in de prak zou rijden', je een lening af moet lossen voor een ding dat je niet meer hebt. En dat is zeer zuur. Toegevoegd na 6 minuten: En wat betreft de keuze van de auto: "Hier zijn een aantal tips die u kunt gebruiken voor het vinden van de goedkoopste auto. Er zijn een aantal merken die snel in waarde afnemen, waardoor je een redelijk nieuwe auto voor een goedkope prijs kunt kopen. Als je deze techniek gaat toepassen moet je niet kijken naar merken zoals golf of mercedes omdat deze auto's hun waarde lang vast houden. (...) Voor een goedkope occasion moet je kijken naar merken zoals Kia, Dacia, Daihatsu en Hyundai. (...) Met de genoemde merken en types krijg je meestal een goede prijs kwaliteit verhouding. U moet de auto's natuurlijk niet zomaar kopen en wel een goed blik werpen op de auto de onderhoud historie en overige punten die van belang zijn bij het kopen van een auto. Bron: http://goedkoopsteauto.eu/ Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de aanschafkosten. Ook die van de motorrijtuigenbelasting (diesel auto duurder dan benzine-auto, zware auto duurder dan lichte) en de verzekering (WA veel voordeliger dan 'All risks', dat laatste is al gauw te duur voor een auto die wat ouder is). Wat de kosten zijn van reparatie/onderhoud hangt niet alleen van het merk/type af maar ook van de hoeveelheid km's die je rijdt en je rijgedrag.

Het nadeel is als er een rede komt waardoor je een lager inkomen krihgt heb je dus een probleem met het aflossen van de schuld, ik zou gewoon sparen voor een auto of evt van een oma of opa of vader en moeder vragen om te lenen, daar betaal je zonder rente en heb je geen risico. Heb ik ook gedaan en ik mag afbetalen wat ik kan per maand met een minimum van 25 euro, daar ian geen bank tegen op.

Gezien de situatie is geld lenen enigzins verstandig. Toch is het kopen van een goedkope occasion een betere optie mijns inziens. En ondanks jullie slechte ervaringen met de Mazda zijn het over het algemeen hele degelijke auto's. Mogelijk is het verstandig nog een 2e hands Mazda 323F te halen en een van de auto's te gebruiken voor de onderdelen. Ik denk dat je zo het meeste plezier hebt van je auto. Voor het minste geld. Verder bieden veel nieuwe auto's aantrekkelijke deals. Lang wegenbelastingvrij rijden en een soort verzekering tegen bepaalde onderhoudskosten door de garage (slijtage uitgezonderd). Dan zal lenen wel een vereiste zijn. Je verdiend dit echter makkelijk terug door 1 op 20 te rijden, geen wegenbelasting te betalen en vrijwel geen onderhoudskosten. Veelal wordt de auto wel duurder verzekerd, maar dit zal niet echt opwegen tegen de voordelen.

Ik heb zelf jarenlang autos van tussen de 50,- en 500,- € gekocht. Gewoon voor woon/werkverkeer. Jaarlijks APK en onderhoud, dat hoeft niet veel te kosten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100