Heb een 'grote', oude, bestelbus, zonder belading. Is zeer (ruk)windgevoelig. Bekend probleem en eventueel te verhelpen?

Hoewel de bus geen stuurbekrachtiging heeft, stuurt hij uiterst lichtjes. Bij stevige zij- en rukwinden moet ik het stuur heel goed vasthouden en alle concentratie erbij houden. Toch sjezen met gemak andere bestelwagen voorbij. Hebben zij er minder problemen mee omdat ze een nieuwe bus hebben? Is hun wagen flink beladen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De constructie van jouw (oude) bus is gebouwd om een bepaalde last te vervoeren. Dat ontbreekt er nu dus aan wat het geheel natuurlijk erg windgevoelig maakt. Bij klassiekers van die klasse wordt er wel eens een 'betonplaatje' in de laadruimte geplaatst hetgeen het automobiel wat meer stabiliteit verschaft....

Ik heb zelf een Hyundai H100 gehad, geweldige wagen met wel 6 zitplaatsen maar ook erg windgevoelig. Komt omdat de opbouw hoog is en de wielbasis kort. Drempels nemen was ook een ramp(je). Met veel wind deed ik het altijd wat kalmer aan, werkte beter dan ballast meenemen.

mijn ervaring is (jaren busjes gereden per dag tot 600km dagelijks)is dat als je (maar stevig door rijd dus lekker door rijden je minder last hebt van zijwind dan als je langzamer gaat rijden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100