Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg ik schuim op het dopje van mijn motorblok?

Als ik mijn olie wil nakijken of bijvullen, merk ik steeds schuim op mijn afsluitdop. Ik heb mijn oliefilter al vervangen maar dit probleem blijft. Iemand raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In vaktermen heet dat "sludge". Dit verschijnsel krijg je als je veel korte afstanden rijdt, en de motor nauwelijks op bedrijfstemperatuur komt. De waterdamp die in de motor zit verdampt niet en/of condenseert samen met wat olienevel tegen de dop. Wat doet ie als de motor eens goed op temperatuur komt? Houdt ook het koelvloeistofniveau in de gaten, want in het ergste geval komt er koelvloeistof bij je motorolie. Als die verdampt krijg je ook sludgevorming.
(Lees meer...)
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt niet uit, ik heb vandaag 50km in 1 keer gereden. Maar meestal leg ik per dag max 24km af. Dat zijn korte afstanden, idd. :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jc54 al zegt, hou je koelvloeistof in de gaten.
Kan wel eens een pakking lek zijn.

Andere antwoorden (1)

Wat jc schrijft klopt volledig maar het zou ook kunnen dat u de verkeerde olie op de motor doet want de laatste decennia doet met een bepaald additief bij de olie om schuimvorming tgv condensatie te voorkomen.
Natuurlijk zou het kunnen dat uw koppakking het begeven heeft maar daarvoor moet u het waterniveau in de gaten houden.
U kan dit ook merken door de motor te laten draaien met die dop eraf, als er een lek is zal er damp uitkomen. In dat geval dringend naar de garage.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding