Hoe verhelp ik een slecht sluitend portier van een Renault Twingo uit 2001 ?

kan ik het scharnier aan de onderkant van mijn portier iets losdraaien en daar een metaal plaatje tussen schuiven? of vallen dan de moeren aan de binnenkant van mijn portier er af. Of zit het schroefdraad vast aan het portier?? Als ik het portier stevig dichtgooi sluit deze nog met een harde klap, het scheelt misschien maar een halve centimeter. Of moet ik de deurvanger losdraaien en daarmee gaan stellen. welke torx ?? (moet ik dan kopen) Alvast bedankt voor de tips !!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.9K

Het beste antwoord

Bekijk eerst of de naden daar waar de deur aansluit op de carrosserie mooi evenwijdig lopen.
Is de speling van de verticale naad rechts, beneden groter dan boven, dan is de deur afgezakt en kun je achter het onderste scharnier een plaatje plaatsen.

De deur aan de andere kant van de auto sluit waarschijnlijk goed. Ik zou de breedte van de linker en rechter verticale naad (boven en beneden) met een schuifmaat opmeten en vergelijken met de breedte van de naden van de deur die niet goed functioneert.

Ik heb nog nooit een deur uit een auto verwijderd en weet niet of de moeren naar beneden vallen. Naar alle waarschijnlijkheid is de stijl voorzien van schroefdraad. Dat lijkt me logisch. Je kunt dat testen door een enkele schroef te verwijden en kijken of dat het geval is.

Is de breedte van de verticale naden van de deur goed, dan staan de scharnieren correct en ligt het probleem aan de deurvanger. Door daar wat mee te schuiven of een plaatje achter te zetten zou je het probleem moeten kunnen oplossen.
Edraket
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eerst moet je precies duidelijk krijgen wat de oorzaak is dat je portier niet goed meer sluit. Ik zou daar niet snel zelf aan gaan sleutelen, omdat je portier onderdeel is van de veiligheidskooi van je auto. Het portier moet goed sluiten op de manier zoals de fabrikant heeft bedoeld. Plaatjes o.i.d. ertussen plaatsen is reden voor APK-afkeur.