Klopt het dat bij vervanging van een distributieriem, niet alleen de waterpomp, maar ook het nokkenastandwiel moet worden vervangen ??

Toegevoegd na 1 minuut:
het betreft hier de vervanging van een distributie van een Renault Scenic van 2003

Toegevoegd na 1 minuut:
het betreft hier de vervanging van een distributie van een Renault Scenic van 2003

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (3)

De distributieriem wordt meestal vervangen tss de 100.000 a 140.000 km en men gaat ervan uit dat de waterpomp dan ook wel ver versleten zal zijn en terwijl men daar toch bezig is kan die beter meegenomen worden.
Het tandwiel op de nokkenas ? Dat heb ik nog nooit weten vervangen worden, de distributieriem slijt natuurlijk maar een metalen tandwiel ?
Kijk eens in uw onderhoudsboekje daar staan de periodieke taken in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeten is wel veel gezegd, maar meestal is het distributietandwiel zowel van de waterpomp als van de nokkenas ingesleten. Door een nieuwe riem op oude (ingesleten) tandwielen te leggen, ga je de kans op motorschade vergroten. Een nieuwe riem op ingesleten tandwielen kan namelijk gemakkelijk over de tanden heen schieten, waardoor de nokkenas "van tijd" komt te staan, met alle mogelijke schadelijke gevolgen vandien. (Denk hierbij aan kleppen die de zuigers raken).
Bij ouder types (o.a. volkswagen) werd de distributieriem gespannen m.b.v. de waterpomp. Als je dan de oude pomp liet zitten had je een grote kans op lekkage.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan je net zo goed alle tandwielen vervangen dus ik denk niet dat dat een optie is. De waterpomp meestal vervangen omdat ie in de meeste gevallen als spanrol dient.
Nee , het nokkenastandwiel is geen slijtage gevoelig onderdeel.
De distributieriem , spanrol , geleiderol en waterpomp zijn wel slijtage
gevoelig en worden vaak bij +/- 100.000 km. vervangen.
Tip , vernieuw ook de multi-ribsnaar ( 5 PK 1750 indien 1.6 16V ).