Hoe neem je de rotonde bij meer dan 4 afslagen?

In veel grote steden zoals Barcelona zijn er rotondes met wel 6 of 7 afslagen. En soms ook nog eens met meerdere rijstroken voor elke afslag. Hoe weet je dan wanneer je rechts voor moet sorteren? Voor je het weet heb je al de verkeerde afslag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paar keer oefenen in Nijmegen op het Keizer Karelplein... daar ben ik de eerste keer ook meer dan 360 graden rondgeweest :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Hopelijk niet op dezelfde plek...     ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nope, goddank niet

Antwoorden (4)

Als het goed is, staan in ieder geval ruim vóór zo'n rotonde borden waarop voor elke bestemming is aangegeven welke afslag je moet hebben.

Daarnaast staan op de rotonde borden. Die kunnen langs de zijkant staan of, bij heel grote rotondes, aan portalen boven de rotonde hangen. Om die borden te kunnen gebruiken moet je wel ver vooruit kijken, dus niet alleen vlak voor de neus van auto - maar dat moet je eigenlijk altijd.

Ik heb bij een heel grote en (voor mij) ingewikkelde rotonde wel eens de truc gebruikt om op de binnenste strook te gaan rijden. Daar heb ik een aantal rondjes gereden, tot ik wist welke afslag ik moest hebben en op welk moment ik voor moest sorteren om die afslag te kunnen nemen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is een heel gedoe. Er zijn natuurlijk regels, maar bijna niemand houdt zich daaraan ,(is mijn ervaring in Lissabon) .Ik moet altijd de 4e afslag hebben op de rotonde van Pombal , maar het veiligste is gewoon rechts blijven rijden , en dan je afslag nemen. En maar hopen dat niemand je voor die tijd gaat afsnijden. Ik doe dit al jaren en zonder ongelukken, maar je moet wel 2 paar ogen en geen angst hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd op dezelfde manier: insteken op de binnenste ring en dan langzaam naar buiten. En als je twijfelt over de afslag, dan doe je gewoon eerst een paar rondjes als "verkenning".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het aanrijden voor rechts, sorteer je voor voor de buitenste ring. Voor de tweede en volgende afslagen de ring daarbinnen. Als er meer dan twee ringen zijn neem je voor de tweede afslag de tweede ring en de derde en afslag en verdere afslagen, de binnenste ring. Bij het passeren van de afslag een baan naar buiten opschuiven zodat je voor je die gaat nemen afslag op de buitenste ring zit.