Heeft de rijinstructeur controle over de auto?

Zoals eigen rem en gaspedaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vader had in de jaren 60 een rijschool en toen ook alle pedalen. Hij zette soms mensen af en bleef dan doodleuk zitten en stuurde met 1 hand naar huis. Mensen keken raar op want het leek net of er niemand achter het stuur zat.

Antwoorden (3)

Ja, in een lesauto zitten aan 2 kanten alle pedalen. Dus ook de koppeling tenzij je in een automaat lest natuurlijk. De rij instructeur kan jou dus altijd helpen/overnemen/ingrijpen als iets niet lukt of als je iets nog niet kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja.

"Een lesauto heeft gedeeltelijk dubbele bediening, namelijk rempedaal en koppelingspedaal, sommige rijscholen ook het gaspedaal. Een lesauto heeft ook extra spiegels, zodat de instructeur het verkeer achter en naast, maar ook de leerling in de gaten kan houden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lesauto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goed rijinstructeur heeft ten alletijden controle over het voertuig, en is er in getraind om zonodig in te grijpen.

Hij heeft officieel enkel de beschikking aan de rechterzijde in het voertuig over een rempedaal en bij een schakelauto ook over een koppelingspedaal (sommige lesauto's hebben ook een gaspedaal maar dat mag tijdens het examen niet bedient kunnen worden en wordt in de wet op de rijinstructie niet vernoemd en mag dus officieel niet aanwezig zijn).

Bij het gebrek aan een koppelingspedaal (automaat) moet de auto voorzien zijn van een noodknop die bij indrukken de motor van het voertuig geheel uitschakelt.

Met deze instrumenten en het stuur moet een rijinstructeur het voertuig ten alle tijden onder controle kunnen hebben en houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij ook nog een schietstoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij jou wel, dat was de stoel achter het stuur zodat ze jou uit de auto konden lanceren zonder veel moeite.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat agressief , kan jij niet tegen een grapje ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al een jarenoude instructeurs grap. Bij uitleg van het instrumentarium in de auto (eerste rijles) werd er een niet belangrijke of zelf aan gebrachte knop aangeduid als zijnde de knop voor de schietstoel van de leerling zodat de instructeur de leerling makkelijk uit de auto kon krijgen.