Kan de verzekering geld terug eisen van de eigenaar?

Een vriend heeft dronken achter het stuur gezeten en een ongeluk gemaakt. Nu wilt de verzekering geld ophalen bij de eigenaar. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is zelf zo stom geweest om dronken te gaan rijden. Hij mag blij zijn dat hij niemand dood heeft gereden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- 1 voor deze totaal irrelevante reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe realiseer je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld ophalen realiseren? Lijkt me niet moeilijk: eerst een rekening sturen en als daar geen antwoord op is eventueel deurwaarder en/of rechtbank. Als verzekeringsmaatschappijen geld kunnen krijgen, dan krijgen ze het ook wel. Wees maar niet bang, ze zijn gehaaid genoeg. ;) En MisterWrite, misschien is de reactie van Roland irrelevant, hij heeft wel een punt. Enne.. het is natuurlijk niet voor niks een reactie en geen antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de vraag niet.
Bedoel je met de eigenaar: de dronken bestuurder? Dan is het toch logisch dat de schade door hem
betaald wordt?
En dat de verzekering daar geldt voor wil zien?
Of snap ik het niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag verduidelijking. De eigenaar was op dat moment niet in de auto maar heeft het geleend aan een vriend die dan een aanrijding heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je/je verzekering het geld bij de verzekering van die vriend claimen (als die überhaupt uitkeert).

Antwoorden (4)

Ja dat kan. Als je dronken gaat rijden ben je strafbaar en dan keren verzekeringen niet uit. Als hij heeft gelogen in een verklaring dan kan hij ook nog een boete verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en terecht ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
ja dat mag gelukkig als het in de polis staat, de meeste verzekeringen doen dit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bezitter van een auto en een WA (Wettelijk Aansprakelijkheid, is verplicht) verzekering
die zijn wagen heeft uitgeleend aan iemand anders kan bij een ongeval gewoon een beroep doen op de eigen WA autoverzekering.

Dus ja, dat kan zomaar.
De eigenaar van de auto is verantwoordelijk.

Als de eigen wagen ook beschadigd is, wordt het wat dat betreft een heel ander verhaal. Die schade kan niet verhaald worden op de eigen verzekering, maar op de persoon die in de auto reed.

Datzelfde geldt eigenlijk voor de no-claim korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie 'vrienden' heb jij...

Maar goed, ja, de verzekering mag dat doen, en de politie mag achteraf een rijvaardigheidsproef gelasten bij het CBR als later pas blijkt (bijv. uit de bloedproef na een weigering tot blazen) dat er alcohol in het spel was.
Overigens is het uit je vraag stelling niet helemaal duidelijk of de bestuurder ook eigenaar was van het voertuig. In dat geval mag de verzekering niet zomaar geld ophalen bij de eigenaar. De verzekering dient dan eerst aannemelijk te maken dat de eigenaar wist dat de bestuurder onder invloed was. Zijn ze samen gaan rijden, dan is dat voor de Rechter vaak voldoende bewijs.