Wat gebeurt er als banden tegen de draairichting in gemonteerd worden?

Bij de montage van wielen met winterbanden zijn de (de aangedreven) achterwielen links en rechts verwisseld. Op de banden staat een pijl met de draairichting en die zit bij beide verkeerd om.

Uiteraard wel gezocht op internet en lees alleen dat de draairichting goed moet zijn, maar nergens waarom dat zo is.

Ik kan me voorstellen dat de afvoer van water en sneeuw niet goed verloopt, maar is dat het enige? Extra slijtage bijvoorbeeld?

De auto rijdt verder prima.

paulus811
14 jaar geleden
in: Auto's
21.3K

Het beste antwoord

Banden kunnen na slijtage wel van achter naar voren kunnen gewisseld om er langer gebruik van te kunnen maken...

Maar op deze manier zullen de banden verkeerd afslijten en dus onbruikbaar worden... Afhankelijk van het profiel (a-symmetrisch of V-profiel) zal ook de waterafvoer, grip en dus je veiligheid afnemen.

Zonde... ik zeg snel weer juist monteren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Goed advies, ik heb ze inmiddels weer op de juiste manier laten monteren en wat jij zegt, zei de monteur ook.
paulus811
14 jaar geleden
Jij noemt zowel de waterafvoer als mogelijke schade. Dat laatste is inmiddels door een bandenspecialist bevestigd. Beste antwoord dus. Dank!

Andere antwoorden (2)

Uiteraard is het zo dat waterafvoer ed veeel minder is (Dan kan je beter gewon zomerbanden houden). Tevens is het profiel in de banden zo ingesneden dat de banden de ene rolrinchting op veel meer grib hebben dan de andere kant op. nu rij je feitelijk met banden waarvan het 'haakpatroon' verkeerdom staat. Omdraaien dus!

[quote]
Het tandheugeleffect
De band zet zijn profielafdruk in de sneeuw en er ontstaat een
tandwieleffect. Een open richtingsgebonden profiel, specifieke
profielblokken en een groot aantal profielgroeven zijn de ingrediënten
van het tandheugeleffect.

Het klauweffect
Hierbij spelen de lamellen een belangrijke rol. Ze werken als duizenden
kleine klauwen die zich vasthaken in de ondergrond. Dit
effect neemt toe met het aantal lamellen en is afhankelijk van
hun specifiek ontwikkelde vorm.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De banden moeten de kracht overbrengen van de motor naar het wegdek. Als de banden eerst 20.000 km de ene kant op belast zijn, en nu andersom belast worden, kan er in de binding tussen de lagen (waaruit de band is opgebouwd) een overbelasting optreden waardoor de band kapot gaat.