Waarom hebben we hybride auto's als het ook alleen electrisch kan?

Een tijdje terug was ik op een Oldtimer dag in Lelystad, waar ik een elektrische auto zag uit 1913. De dame die de auto reed (voor de show) zei me dat de auto een dag meeging op een een acculading. En dat voor een historische auto!

Voorheen had ik ook al gehoord dat het elektrische wagen project van Henry Ford en Thomas Edison raadselachtig van de baan was gehaald. Ook Nikola Tesla zou in de jaren 30 een auto gereden hebben op radiant energy, oftewel kosmische straling omzetten in stroom (werkt hetzelfde als de RFID-chip, de radiogolf wordt omgezet in stroom. Weer een gekaapte Tesla uitvinding).

Ook zijn er genoeg magnetische motor systemen die op magnetisme blijven draaien (ja het kan echt, gratis energie!), maar nog steeds hebben we fossiele brandstof nodig voor onze elektrische wagens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Inderdaad waren er begin 20ste eeuw al auto's op electriciteit. Dat de wagen een dag kon rijden op één lading trek ik in twijfel. Als het al zo was kon de auto niet veel sneller dan 15-20 KM p/u, dat is heden ten dage veel te langzaam. En het waren zeer lichte voertuigjes, ten hoogste geschikt voor een ritje in de stad. Ook in de jaren '30 waren accu's nog niet zo goed als nu, ik denk dat dat ook de reden is geweest waarom electro-auto's toen geen succes werden. En dan nog, in die tijd was stroom nog niet zo iets vanzelfsprekends als nu, dus er zullen ook niet voldoende oplaadmogelijkheden zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In theorie hebben we geen fossiele brandstof nodig in de auto. Echter, de actieradius van de auto op elektriciteit is nog niet zo groot. Daarom kunnen we terugvallen op de fossiele brandstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probleem is dat er nauwelijks oplaadpunten zijn om volledig electrisch te rijden. Bovendien moet electriciteit ook opgewekt worden, waardoor het per saldo nog maar de vraag is wat uiteindelijk schoner is.
paulus811
13 jaar geleden
De olie maatschappijen zitten niet te wachten op elektrische auto's. en ook de auto industrie niet want ze hebben minder onderhoud nodig en gaan erg lang mee.

In 2006 is hier een documentaire over gemaakt,
Who Killed the Electric Car?
in de tweede link een samenvatting hiervan.
Interessant om eens te lezen.