ik zie maar met 1 oog kan ik me rijbewijs halen ?

ik heb in 2000 en oog kwijt geraakt kan ik me rijbewijs halen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect Alibaba06 ;--).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat naar voor je.. ik hoop dat je um haalt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vraag moet je aan je oogarts stellen.

Antwoorden (3)

Dat kan. Er geldt een "gewenningsperiode" van drie maanden. Er is extra onderzoek nodig door een oogarts, en als er twijfel is, zul je een rijtest moeten doen. Een groot rijbewijs kun je niet meer halen, maar je gewone B-rijbewijs wél. Als je tenminste verder goed ziet, en voldoende kunt compenseren voor je verlies van diepteperceptie.

Als te verwachten is dat je aanpassingen nodig hebt bij het rijden, of dat er extra onderzoek gedaan moet worden in verband met je rijgeschiktheid, wordt aangeraden om vóór je begint met lessen al een eigen verklaring in te sturen. Deze kun je o.a. kopen bij je gemeentehuis. Je vult dan een aantal vragen in over je gezondheidstoestand en medicatie en dergelijke, en bij specifieke probleemgebieden moet je een verklaring van een arts meesturen.

Uit de regeling rijgeschiktheid 2000:

3.4. Verlies van het gezichtsvermogen van één oog

a. groep 1: Ongeschiktheid bestaat bij het plotseling verlies van het gezichtsvermogen van één oog, dus ook bij storende diplopie waarbij afdekken van één oog noodzakelijk is. Deze personen kunnen na een aanpassingsperiode van minimaal drie maanden en op basis van een positief advies van een oogarts weer geschikt worden verklaard voor rijbewijzen van groep 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Lies maar dit gaat in dit geval niet op, vraagsteller heeft nog geen rijbewijs en verliest dus niet plotseling het zicht in 1 oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verandert niets aan de eisen voor rijgeschiktheid. Voor rijbewijzen uit groep 2 staat er bijvoorbeeld bij dat bij verlies van gezichtsvermogen aan één oog alleen onder bepaalde voorwaarden en bij uitzondering iemand geschikt verklaard kan worden die "zijn rijbewijs al heeft", maar dat staat er niet bij vermeld bij rijbewijzen uit groep 1. Dat betekent dat je gewoon een informatie-eigen verklaring moet insturen voordat je begint met lessen, en dat het CBR dan aan de hand van een oogheelkundige verklaring en eventueel een rijtest of verder specialistisch onderzoek, je al dan niet rijgeschikt verklaard. Voor iemand die zijn rijbewijs al heeft, betekent dat dat hij weer mag rijden, en voor iemand die dat nog niet heeft, betekent dat dat hij examen mag gaan doen - uiteraard zodra er voldoende lessen gevolgd zijn.
ja dat kan, je zal wel iedere 5 jaar gekeurd moeten worden, als je zicht, op de diepte na goed is, zul je wat problemen ondervinden met parkeren, maar als je dat weet van jezelf hoeft dat geen problemen te geven, is je zicht twijfelachtig, ga dan eerst naar een oogarts en laat die beslissen of je kunt rijden met 1 oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet van toepassing.
Ik kan zo niet beoordelen hoeveel invloed het verlies van één oog in jou situatie voor gevolgen heeft.

Als je brildragend bent en de afstanden redelijk tot goed in kunt schatten zijn er weinig problemen, een keuring door een onafhankelijk oogarts is dan noodzakelijk en er zal op het rijbewijs vermeld worden dat rijden dan alleen is toegestaan als je een bril op hebt.

Heeft het verlies wel een groot effect dan zal het wat moeilijker worden en dien je met een speciale bril te gaan rijden.

Kan dan ook alleen als advies geven:

Ga is langs bij een gerenommeerde rijschool in jou buurt en neem een paar proeflessen, een goede instructeur zal al snel kunnen beoordelen of je voldoende ziet en kan je ook adviseren wat te doen voor een goedkeuring van het CBR.