Waarom is het gaspedaal lager dan de rem en de koppeling in een auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.1K

Het beste antwoord

Je gaspedaal druk je het langst en meest in met je voet. Ergonomisch gezien moet je voet 'rusten' op het gaspedaal en zijn de hoeken van je knie en enkel 90 graden. Je rempedaal trap je in met kracht in een noodsituatie. Daarom mag je voet hier niet op 'rusten', maar moet alle spieren goed kunnen worden aangespannen. Daarom staat het rempedaal hoger dan gas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde geldt voor je koppeling: deze druk je ook in met kracht en ligt daarom hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt het meest logisch. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aah zo heb ik het nog niet bekeken, klinkt logisch.

Andere antwoorden (2)

De voet naar het rempedaal bewegen kost (soms kostbare) tijd. Daarom is het belangrijk dat het rempedaal zsm kan worden ingetrapt. Voor een gaspedaal is het noodzakelijk dat deze voor een prettige houding zorgt. Daardoor staat deze iets verder weg.
paulus811
12 jaar geleden
Zodat als je in paniek naar beneden trapt, dat je eerder de rem raakt, dan je gaspedaal, dit is veiliger!