Waarom spreekt men bij een vierwielaangedreven auto over 4x4? Het zijn toch maar 4 wielen en geen 16?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Dit is een term die uit het leger is komen overwaaien.

In het leger worden bij de voertuigen in de aanduiding van het voertuig het aantal wielen vermeld met daarbij de hoeveelheid wielen die aangedreven worden.

De officiele aanduiding aanduiding voor een voertuig met vierwielaandrijving in het leger is 44, iets wat al snel verbasterde naar 4 x 4 en heeft dus geen rekenkundige achtergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een 4x4 heeft 4 aangedreven wielen

een auto met tweewiel aandrijving (zoals de meeste, voor of achter) is dan een 4x2 (4 wielen, 2 aangedreven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, het zijn inderdaad 4 banden, Maar deze 4 banden worden allemaal aangedreven, er zijn dus 4 banden en die kunnen alle vier worden aangedreven

4x4 staat dus voor 4 banden, en 4 kunnen er worden aangedreven

Een normale personen auto is een 4x2 vier wielen twee worden aangedreven