Hoe te handelen bij een aankomende aanrijding?

Stel je staat stil achteraan een file (met alarmlichten aan natuurlijk) en je ziet dat de auto achter je niet stopt en waarschijnlijk tegen je aan zal rijden. Wat kun je dan het beste doen? Remmen/niet remmen/uitstappen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Uitstappen redt je niet op tijd; Voor je de deur uit bent zit bij bovenop je, of hij probeert toch uit te wijken en je wordt geraakt.

Remmen: Bij remmen wordt de remweg van de auto die op je klapt verkort. De autos krijgen sneller alle energie te verwerken, waardoor de schade aan de voertuigen groter zal zijn dan bij niet remmen. Echter: JIJ ervaart minder energie: Een deel van de klap komt op de remmen. Daarbij komt, de auto rolt minder naar voren, en dus is de kans kleinder dat je ook met jouw auto tegen de voorligger klapt.

De schade die jij persoonlijk ervaart ios het kleinste bij remmen. Hou er wel rekening mee dat je je hele lichaam in de stoel laat leunen. Dus hoofd tegen de hoofdsteun: Op die manier krijgt je ruggegraat de laagste belasting & vermijd je een whiplash.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je uit kunt stappen zou ik dat zeker doen, dan voorkom je in ieder geval letsel. Ik zou de auto dan op de handrem trekken als dit nog lukt, je staat dan niet vast als een huis, maar schiet misschien net niet door tegen je voorganger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik bijna zeker wist dat hij niet zal stoppen en je kan geen andere kant op zou ik snel uitstappen

Toegevoegd na 3 minuten:
het licht er natuurlijk wel aan op wat voor weg je zit. en hoe druk het is.
anders is uitstappen eigenlijk nog veel gevaarlijker omdat je in die tijd niet genoeg tijd hebt om eerst goed uit te kijken.
14 jaar geleden
Wat ik bij rijles heb geleerd: handen stevig op het stuur, het lichaam en vooral ook het hoofd in je stoel drukken. Omdat je hoofd gefixeerd is in plaats van los op je nek te schudden, zou je op die manier minder kans hebben op een whiplash, het grootste risico als je van achteren wordt aangereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter spierpijn dan een whiplash!
Om te reageren op hierboven. Feit is dat dronken mensen vaak ongedeerd uit wrakken komen, juist omdat zij zich niet schrap zetten.

Ik houd altijd afstand als ik stop voor een stoplicht op een weg waar je hard mag rijden (bijv. die tussen Tilburg en Den Bosch). Als het verkeerd dreigt te gaan dan kun je misschien nog snel rechts of linksaf de berm in.

Mocht je geen kant opkunnen dan volgens mij armen over elkaar, voeten niet op de pedalen (notoire benenbrekers bij aanrijdingen), recht zitten en proberen te ontspannen.

ehh....

Na het zien van onderstaand filmlje..... uitstappen en hard wegrennen!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist als je het kan heel ontspannen gaan zitten

NIEt strak je stuur vastpakken. juist dan kan je zelfs botten breken.

Feit is alleen dat die houding niet natuurlijk is als je iets op je af ziet denderen