Een RX-8 (Mazda) heeft een 1.3liter motor en heeft 197 pk hoe kan dat?

Een RX-8 haalt uit een 1300cc 197 pk hoe kan dat? Komt dit door de wankelmotor? En hoe komt het dat de wankelmotor zoveel vermogen levert? Zijn er andere voor en nadelen hieraan?

Toegevoegd na 9 minuten:
Hij wordt trouwens niet geholpen door een turbo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwa ik weet niet of er turbo's aan te pas komen, in dit geval is dat niet zo. Er zit een zogenaamde wankelmotor in maar of dit die invloed heeft

Het beste antwoord

Op aanvulling van ''Monaliza''.
Een Rotatiemotor of ook wel wankelmotor levert inderdaad meer kracht, maar is daarentegen niet zo betrouwbaar omdat het blok nog niet goed door ontwikkeld is. Het motor heeft een heel ander principe dan een normale motor. Reken er trouwens ook niet op dat ze erg zuinig zijn, ongeveer 1 op 6/7 word er op diverse fora genoemd.

hier even quote van wikipedia hoe het principe werkt:

Een rotatiemotor is een motor die zodanig is geconstrueerd dat de krukas stil staat, terwijl de rest van de motor er omheen draait. In de eerste wereldoorlog werd dit motortype aanvankelijk toegepast, maar door de motor met cilinders in lijn overvleugeld. Na de eerste wereldoorlog werd de niet-roterende stermotor toegepast.

Het begrip rotatiemotor wordt ook gebruikt voor motoren waarbij de zuiger met een draaiende beweging het gas in de verbrandingskamer comprimeert. Dit in tegenstelling tot een Ottomotor waar de zuigers een lineaire beweging maken die door een krukas in een roterende beweging worden omgezet. Het bekendste type rotatiemotor is de Wankelmotor, uitgevonden door Felix Wankel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja dit is zeker het geval, de perstatie van een wankelmoter is tegenover een cilindermotor veel hoger..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een wankelmotor moet ook om de 50.000-75.000 km gereviseerd worden, althans dat was het verhaal bij NSU en eerdere mazda's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mazda rx-7FD twin turbo perste zelfs 265pk uit een 1300 cc moter (wel geholpen door 2 turbo's)

Het grootste prestatie winst boek je door het feit dat een rotatie moter een draaiende schijf is en een zuiger motor op en neer gaat. een zuiger motor moet om elke keer als de zuiger van een opgaande beweging in een neergaande beweging om zetten. Hierdoor heb je gewoon verliezen in je proces terwijl een rotatie motor gewoon rond blijft draaien;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Motor van het wankel principe put zijn kracht uit de rotatiesnelheid ook wel genoemd vlieggewicht. De heden ten dage verder ontwikkelde wankelmotoren zijn zuiniger en beter bestand tegen slijtage, hebben explosieverdichte "zuigers" schijven en werken met direct geïnjecteerd vloeibaar gas. Nog niet in productie i.v.m. Temperatuur beheersing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wankelmotor werkt technisch gezien heel anders dan een motor met cylinders. Je mag het aantal cc ongeveer verdubbelen om het vermogen te kunnen vergelijken met een standaard-motor. Dus in dit geval 2600cc.