Hoe kan je het goedkoopst snelheid verminderen in een auto?

Hierover gaan in mijn vriendenkring veel verschillende verhalen rond. Maar wat is nu de goedkoopste manier om snelheid te verminderen. Drie opties:
1. Uitrollen in de versnelling zonder koppeling in.
2. Uitrollen met de koppeling in.
3. Uitrollen in de vrij.
4. Remmen met koppeling
5. Remmen zonder koppeling

Toegevoegd na 3 minuten:
Bamibal heeft inderdaad gelijk, contact uit zal het goedkoopst zijn. Maar als we die even buiten beschouwing laten...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
bamibal
11 jaar geleden
Of 6: contact uit.

Het beste antwoord

Uitrollen zonder de koppeling in te trappen. Althans, als je een redelijk moderne auto hebt.

Als je uitrolt zonder de koppeling in te trappen, zal het motormanagement de brandstoftoevoer naar de motor helemaal dichtdraaien. Je verbruik is dan nul.

Als je de koppeling wel zou intrappen, zou de motor stationair gaan draaien. Voor stationair draaien is (een beetje) brandstof nodig; je verbruik is dan dus hoger dan nul.

Hetzelfde geldt als je de versnelling in z'n vrij zet. Ook dan draait de motor stationair, en verbruik je dus brandstof.

Het goedkoopste is dus uitrollen zonder dat je de koppeling intrapt. Zonodig het rempedaal gebruiken als je met uitrollen niet genoeg snelheid verliest.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je remt, betekent dat dat je beginsnelheid te hoog was om op het gewenste punt tot stilstand te komen. In die zin zou het dus nóg goedkoper zijn als je verder vooruit had gekeken cq de situatie beter had ingeschat. Je had dan eerder kunnen beginnen met uitrollen en niet hoeven remmen. Door eerder te beginnen met uitrollen breng je je brandstofverbruik al eerder terug naar nul.

Maar goed, dit geldt natuurlijk alleen indien de situatie al ver vantevoren goed is in te schatten; vaak is dat natuurlijk niet het geval, en zul je toch moeten remmen.

Toegevoegd na 4 minuten:

Zie onderstaande Bron, met name de zesde tip:
"Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling uitrollen. U maakt dan nuttig gebruik van de massa van het voertuig om uit te rollen."

Ook de overige tips zijn natuurlijk de moeite waard.

Toegevoegd na 9 minuten:

Een tip die je bijna nooit hoort:

Stel je rijdt op een weg waar je 80 mag. Er is maar heel weinig verkeer, je hebt alle vrijheid. Even verderop zie je een rood stoplicht. Als je nu begint met uitrollen, zul je alsnog moeten bijremmen om voor de stopstreep te stoppen.

Veel mensen zullen wel uitrollen, en dan op het einde bijremmen.

Zuiniger is: *meteen* bijremmen, en dan pas uitrollen. Met lagere snelheid duurt het langer voor je bij het stoplicht bent, dus heb je langer een verbruik van nul. Doordat het langer duurt, heb je ook een grotere kans dat het licht intussen groen wordt. Je kunt dan optrekken vanaf bijvoorbeeld 40 km/u in plaats van vanuit stilstand, wat ook weer veel goedkoper is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, een zeer uitgebreid en duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (3)

6- uitrollen in de vrij zonder motor aan, eventueel de restsnelheid wegremmen en van te voren zoveel snelheid maken dat het uitrollen met zo min mogelijk remmen om op de juiste plek tot stilstand te komen.

DIT IS NIET DE VEILIGSTE METHODE.

Toegevoegd na 10 minuten:
Met de motor aan is in de vrij uitrollen het voordeligst, als je je beginsnelheid goed inschat.
Van het contact afzetten kan heel gevaarlijk zijn, het stuurslot kan dan een enorme spelbreker zijn.

Bij gewoon rijden is in de hoogste versnelling 50-80 rijden de voordeligste snelheid, de.
Exacte snelheid hangt erg van het type auto af, mijn S60 laat bij constante snelheid van 68 km/h (vlakke weg geen wind) 4.4-4.9 /100Km zien. Na correctie (de verbruikmeter geeft een te hoge waarde aan, betekent dat de auto dan boven de 20Km op een liter aflegt, bij lagere snelheden neemt het verbruik per KM TOE.

Daarom schat ik in hoeveel snelheid ik nodig heb (bij verder lege weg) om de motor uit te zetten zonder stuurslotval zodat ik op exact de gewenste plek stop, wat me heel aardig lukt.

DAT DOE IK ALLEEN OP EEN LEGE WEG en zorg ervoor dat de motor wel op contact staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn inziens uitrollen met koppeling in. Daarbij worden er geen toeren gemaakt.

Het hele "nieuwe rijden" is er op ingericht om zo zuinig mogelijk te rijden door de motor zo min mogelijk toeren te laten maken waardoor deze minder brandstof hoeft te verbruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goedkoop snelheid verminderen is méér dan brandstof alleen.
Bij de huidige motoren wordt de brandstoftoevoer door de injectoren en elektronica optimaal geregeld.
Goed anticiperen en de auto tijdig uit laten rollen in de hoogst mogelijke versnelling (ook niet terug schakelen), zonder de koppeling of rem onnodig in te trappen zal het totale kostenplaatje m.i. het meest drukken.
Zo gebruik je zo min mogelijk brandstof en heb je zo min mogelijk slijtage aan voertuig en onderdelen, terwijl je ook het remmend vermogen van de motor optimaal benut.