De garage heeft mij verkeerde banden verkocht, en ik kom er nu pas achter. Ik heb specifiek gevraagd om Four-season banden. Wat kan ik doen?

Ik heb op 13-7-2011 nieuwe banden gekocht en laten monteren, en specifiek gevraagd om Four-season banden. Hiermee wou ik de winter doorkomen.

Nu kom ik erachter dat ik Vredestein T-trac si banden heb, welke zomerbanden zijn.

Op de bon staat alleen 'banden vervangen', dus ik heb geen poot om op te staan, behalve een mondelinge afspraak die mijn vader heeft gemaakt.

Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

Juridisch gezien heel weinig. Het zijn gebruiksvoorwerpen die aan slijtage onderhevig zijn. Het wordt ook allemaal een beetje vaag: woord van bandenverkoper-vader-jij

Je kan hopen op de consideratie van de bandenverkoper om (met bijbetaling) de juiste banden er op laten zetten.

Lukt dit niet: Banden verkopen en de juiste banden er op laten zetten (in andere volgorde dus, rijdt zo kl..)

Toegevoegd na 1 minuut:
Juridisch kan je nooit aan tonen dat de garage "verkeerde" banden er op heeft gezet. Dat is het sleutelwoord en polyinterpretabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, mondelinge afspraken zijn natuurlijk per definitie onbetrouwbaar. Ik had zelf geen tijd om te bellen, dus mijn vader heeft telefonisch een afspraak gemaakt, en om four season banden gevraagd. Wel erg jammer dat ik nu 400 euro heb betaald voor banden waarmee in niet eens naar Duitsland toe kan. Was ik dus wel van plan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb dit als beste antwoord aangemerkt, omdat het andere antwoord in mijn optiek nergens op slaat.

Andere antwoorden (1)

Je dealer heeft het goed gedaan, four-seasonbanden is het equivalent van normale banden.
Er bestaan namelijk geen lente- zomer- herfst- of winter-banden.
Om de winter goed door te komen moet je je aanpassen aan de weersomstandigheden en niet zo letten op de bandenwisselweken, hoewel veel mensen geloven in deze commerciële prietpraat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Winterbanden bestaan wel degelijk en hebben nog nut ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het niet met je eens Follow. Ik heb ook op winterbanden gereden, en in de sneeuw kreeg ik de auto met moeite aan het slippen, terwijl vergelijkbare auto's met zomerbanden niet van hun plek kwamen. Veel mensen willen het niet geloven, en dat snap ik ook wel. Marketing 'is a bitch' om het zo maar te zeggen. Ze proberen je de grootste onzin aan te praten, maar winterbanden hebben wel degelijk invloed. Als werktuigbouwkundige zie ik bijvoorbeeld dat de lossingshoeken van de dalen anders zijn, of uberhaupt aanwezig, bij een winterband, waar deze niet van toepassing zijn op een zomerband. On topic, de garage heeft mij verkeerde banden verkocht na mondelinge afspraak. Wat kan ik doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, ben je Delftenaar, had ik je meteen een +je gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Robin, Delftenaar of niet,... JIJ stelt dat de garage VERKEERDE (na mondelinge afspraak) banden heeft geinstalleerd maar dat kan je NOOIT hardmaken. Als er ergens dan ook maar een aanwijzing was dat je banden wilde hebben die in het Winterseizoen ook in Duitsland mag worden gereden, had je nog een kans gehad. Nu niet! Ja soms: "life's a bitch". JOUW perceptie van een bepaalde zaak hoeft niet overeen te komen met die van de tegenpartij. De meeste kans voor jou om deze kwestie in de minne te schikken is om met een onderhandse deal te komen.