Heeft de ford ka uit 2004 een andere oud koppelingssysteem?

Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald, en weet niet beter dat je de koppeling in zijn 1 iets laat opkomen en dat de auto dan vooruit gaat en dan wat gas bij geeft,en het zo met het gas overneemt enz.

Nou wil ik leuke ritjes maken met mijn oma's auto alleen de ford ka uit 2004 zou een oud koppelingssysteem hebben?
(dat zeiden de mannen van de garage,zei mijn oma.)

Dat houd in als ik de koppeling laat opkomen dat hij dan niets doet,
Maar met een partij gas erbij dan doet hij het.
dit is mijn ervaring met deze auto.
Dit rijd niet echt fijn vind ik, wat te doen bij een berg, file, inpakeren?.

Hoort dit gewoon zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (2)

Heb het sterke vermoedde dat de koppelingsplaten van de auto versleten zijn, de koppeling dient tijdens het op laten komen al aan te grijpen.

Als de auto stil blijft staan als de koppeling geheel op is dan heeft de plaat onvoldoende wrijving, snel optrekken of snel snelheid verhogen is dan niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit heb ik mijn oma al vertelt, want ik dacht dit ook.
Zij is eindelijk naar de garage gegaan en zij heeft zich laten vertellen dat dit een oud systeem en dat niet met de auto aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een vraagje, kan je de voet van de koppeling nemen voordat de auto gaat rijden? Het is namelijk mogelijk dat het aangrijpingspunt van de koppeling hoger zit dan wat jij gewent bent. Anders moet je een keer de handrem er op laten staan en dan trachten weg te rijden, slaat de motor niet af kan de koppeling nog wel een tijdje mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik laat heb zo hoog mogelijk opkomen en hij doet niets, hij slaat dan opgegeven moment af.. Maar een oudsysteem van de ford ka bestaat niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt twee verschillende systemen, een met een kabel en een systeem op hydrauliek, bij de kabel kan men de koppeling hoger moeten laten opkomen dan met het hydraulisch systeem. Je oma heeft dus een kabelsysteem en is het voor jou wennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dankje wel, en op welke manier moet ik hem gebruiken voor file, berg,inpakeren? want ik wil niet eens vooruit schieten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetzelfde als tijdens je rijlessen, leren de koppeling te beheersen door bijzondere verrichtingen te plegen zoals bochtje achteruit etc..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de koppeling doet niets.. alleen met gas doet hij het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AnywayNL
Het probleem is als je de koppeling laat opkomen dat de auto niet naar voren gaat,normaliter zou dit wel zo zijn. Ik heb in een benzine auto gereden.
ik snap niets meer van het systeem van de ford ka uit 2004, ik bedoel zo oud is hij toch niet?alle auto rijden toch op de zelfde manier? in z'n 1 zetten koppeling oplatenkomen ...auto gaat wat vooruit en neemt als ware over met gas geven en rijden maar. Er is geen sprake van ee aangrijpingspunt, want hij pakt hem opgeen 1 hoogte. het is iets omhoog en de auto doet het dan niet en dan een partij gas geven zo gaat deze vooruit..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik al eerder schrijf: Je moet leren omgaan met deze koppeling, het ligt niet aan de koppeling maar aan jou wijze van bedienen. Ga met die auto naar een parkeerterrein en laat heel langzaam (micrometer voor micrometer) de koppeling opkomen, je voelt dan op een gegeven moment het aangrijpingspunt en daar moet je langzaam wat gas bij geven, doe dat een paar keer achter elkaar. Dit is de laatste reactie die ik geef daar ik geen schriftelijke cursus autorijles wil en kan geven.
Een oud koppelingssysteem klinkt behoorlijk raar voor mij.

Waarom de auto niet aanpakt en je een beetje gas bij moet geven klinkt wel logisch. De meeste mensen hebben immers gelest in een diesel auto dit is heel anders rijden dan een gas auto.
Bij de meeste benzine motoren is er bij lage toeren te weinig koppel (kracht) om een voertuig in beweging te brengen. Door gas bij te geven bereik je iets meer toeren waardoor dit wel kan.
Je geeft aan net geslaagd te zijn en vermoedelijk heb jij gelest in een auto met een diesel motor. Deze heeft veel meer power bij lagere toeren en je hoeft dus geen extra gas te geven.

Bij benzine motoren met een grotere motor bestaat de kracht bij lage toeren wel waardoor je mogelijk wel op alleen de koppeling weg kan rijden.
Wel is het zo dat een koppeling anders afgesteld kan zijn waardoor je andere eigenschappen krijgt.

Begin met het rijden op bekend terrein en voor je het weet wen je eraan. Iedere auto rijdt anders en reageert anders op de koppeling. Op den duur voel je vanzelf aan hoe je bijzondere verrichtingen moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in een benzine auto gereden, dus het is normaal dat je een partij gas erbij geeft en de koppeling haast niet oplaat komen? er zal een aangrijpingspunt moeten zijn dit klinkt voor mij allemaal erg logisch alleen dat aangrijpingspunt komt gewoon niet. Ik zal meer willen weten over een oud koppelingsysteem want daar kwamen de mannen garage op uit volgens mijn oma...of is dit allemaal lariekoek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt van aanpakken heeft iedere auto. De vraag is wanneer je het voelt. Bij de 1.3 liter uit een ford ka is dat best moeilijk te voelen.
Ik heb ook oudere auto's gereden maar over een oud koppelingssysteem heb ik nooit verhalen gehoord of ervaren.
Een kleinere motor voel je moeilijker dat is een verschil en ooit is het aanpak moment heel klein
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt van aanpakken heeft iedere auto. De vraag is wanneer je het voelt. Bij de 1.3 liter uit een ford ka is dat best moeilijk te voelen.
Ik heb ook oudere auto's gereden maar over een oud koppelingssysteem heb ik nooit verhalen gehoord of ervaren.
Een kleinere motor voel je moeilijker dat is een verschil en ooit is het aanpak moment heel klein