Kan je in een keer van bijv. 5 naar 1 schakelen (auto) ?

Volgens mij kan je niet in een keer van 1 naar 5 opschakelen, maar kan terug wel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij kan terug wel want bij terug schakelen laat je het gas met rust tot je dus in dit geval onder de 20 km peruur rijd

ja dat kan,je remt af tot je stilstaat en dan schakel je naar de eerste versnelling

van zn 1 naar zn 5 lukt wel in mijn auto, mits ik 6500 toeren in zn 1 rijd, en vervolgens 1500 in zn 5... van zijn 5 (of 4/3/2) gaat niet tenzei ik minder dan 20km/h rijd, dit om te voorkomen dat je bij terugschakelen de 3 mist, en met 80 hem in zn 1 zet.

Alleen als je tegelijkertijd heel sterk remt heb je kans dat het lukt, de eerste versnelling is in het algemeen niet gesynchroniseerd dus het is sowieso moeilijk om hem rijdend in te schakelen. Als het je op hoge snelheid lukt dan staan bij het oplaten komen van de koppeling waarschijnlijk je tanden in het stuur en is je motor gierend vastgelopen.

In theorie wel, maar waarom zou je? Ik kan geen enkele reden bedenken om dat te doen.

Zolang je maar niet rijd

Bronnen:
.

Als je je koppeling inhoudt kan dat makkelijk, maar ik zie geen reden om dat te willen.

Als je "tussengas"geeft kun je makkelijk terugschakelen van zijn 5 naar zijn 3 of 2. Of het ook lukt van vijf naar een weet ik niet. Je moet van 5 naar 2 en zeker van 5 naar 1 gelijktijdig afremmen anders jaag je de motor over zijn toeren. Dus met de rechtervoet gas loslaten en direct op de rem drukken. Met de linkervoet laat je de koppeling okomen. Vroeger toen de versnellingsbakken nog niet gesynchroniseerd waren moest iedereen terugschakelen met tussengas. Later hadden alleen vrachtauto's nog ongesynchroniseerde versnellingsbakken. In militaire dienst heb ik nog in een AMX tank gereden die een ongesynchroniseerde bak had. Tussengas geven gaat als volg: - Je rijdt in zijn vijf en laat het gas los - Duuw de koppeling in en zet de versnellingshandel in zijn vrij -Laat de koppeling opkomen, als het pedaal boven is geef je een stoot gas. - Duuw de koppeling weer in en zet de versnellingshandel in de lagere gewenste versnelling, 4, 3, 2, of 1. Dus je schakelt in twee stappen terug naar een lagere versnelling in plaats van in een stap. Het is heel simpel als je vijf keer heb geschakeld kun je het.

Als de snelheid laag genoeg is, kan dat prima, ook de eerste versnelling heeft synchromesh-ringen en is dus rijdend in te schakelen, zorg alleen dat je wel langzaam rijd, immers je eerste versnelling is gemaakt om vanuit stilstand weg te rijden Vraag jezelf alleen af wat voor meerwaarde dit heeft? Welk doel probeer je dan na te streven? Alleen in de bergen denk ik dat het een doel nastreeft

Bronnen:
http://www.carrec.net/carrec.php?menuID=1&...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100