Een diesel met 140.000 op de teller, slim om te kopen als occasion? Auto is dealer onthouden en dealer verkoop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
paulus811
14 jaar geleden
Daar is natuurlijk zo geen antwoord op te geven. Alsof alleen de kilometerstand bepalend is bij het aanschaffen van een auto. Zolang je niet zegt welk merk, type bouwjaar, garantie en prijs eraan vast zit is ieder antwoord een volslagen blinde gok.

Het beste antwoord

Als die auto altijd netjes z'n beurten e.d. heeft gehad, zegt zo een km stand weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een ezelsbruggetje dat wordt gebruikt bij het aanschaffen van een auto: Een benzine auto die over de 200.000km heeft gereden, heeft zijn beste tijd gehad. Bij een diesel auto is dat over de 300.000km. Let wel op dat dit regeltje heel grofweg en algemeen is, dit kan namelijk per auto verschillen omdat het onderhoud van de beteffende auto daarin van cruciaal belang is.

Waarom? Het hart van een auto is de motor, deze gaat na verloop van tijd steeds minder goed presteren vanwege de mechanische slijtage en verliezen die inwendig toenemen. De motor gaat hierdoor meer verbruiken, meer uitstoten en noem maar op... Bij een benzinemotor is dat over het algemeen eerder dan bij een diesel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo door de bank genomen kun je dat rustig doen.

Die Diesel zal bijna zeker de 350 wel halen.
14 jaar geleden
Een diesel kan meer kilometers aan dan een benzineauto.
Als jij zeker weet dat de teller niet is teruggedraaid en de auto altijd keurig in onderhoud is geweest en daarvoor weinig mankementen heeft gehad, kan je het rustig doen.

Bij de dealer kan je een recall opvragen en kan je zien wat er met deze auto is gebeurd vanaf de 1 dag tot heden en of deze vele mankementen heeft vertoond (bijv. maandagochtend auto).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan welk merk, de toetand van de auto.enzovoort. Vroegáh had je oude langzaamlopende diesel en die hielden het tot 1 miljoen km's vol. Moderne diesel zijn snellopende diesels, die zullen minder lang meegaan. Hoe is de onderhoudshistorie?
Distributieriem op tijd vervangen? alle beurten en software updates gehad?
Vaak zijn het voormalige leasebakken. Hierbij moet je in gedachten houden dat de bestuurder niet de eigenaar is. In de leaseperiode is het zo dat onderhoud verplicht uitgevoerd moet worden maar de laatste onderhoudsbeurt wordt vaak overgeslagen: 'Hijgaat toch de deur uit' Ook worden deze auto's vaak afgeragd, met koude motor de snelweg op en bléren. gevolg: cilinder koppakking gaat lekken. Sommige 'handige' jongens gooien een 'pil'bij de koelvloeistof zodat de atu nog een paar maanden meekan. Gevolg: Net buiten de garantieperiode ben jij de pineut want dan moet de boel gerepareerd worden.
Je kunt een aankoopkeuring laten doen door de ANWB of de BOVAG. Noem dat eens bij de dealer en kijk goed naar de reactie.
Zelf heb ik kilometerstanden gehaald van enkele tonnen met diesels en benzinemotoren. De levensduur is voor een groot deel afhankelijk van jouw rijstijl en kwalitaief goed onderhoud.

Succes ermee!