Wat betekenen de gekleurde bandjes rondom alle lichtmasten langs de A12 tussen Den Haag en de Duitse grens?

De gekleurde bandjes zitten boven elkaar roond elke mast in de kleuren paars, donkergroen, lichtgroen en rood.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1K

Het beste antwoord

Ik geef je de link waar je alles na kan lezen. Scheelt mij een hoop knip en plakwerk. Het gaat over de regenboogroute :-)

http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/a12-omgedoopt-tot-regenboogroute-nu-de-geleide-rails-t42745.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De A12, de 136,8 kilometer lange snelweg van Den Haag naar de Duitse grens, wordt omgedoopt in de Regenboogroute. Vanaf vandaag prijken op 1.650 lichtmasten in de middenberm van de A12 geleurde banden. Julia Linsen van Routeontwerp legt uit waarom.

Regenboogroute? ‘Ja, de vier kleuren – rood, groen, lichtgroen en paars – vormen een soort regenboog. Die kleuren staan voor de vier landschapstypes die langs de A12 te vinden zijn.’

Oké, maar waar zijn die gekleurde banden goed voor? ‘Het moet de A12 samenhang geven. Door de gekleurde banden zien automobilisten duidelijk dat ze op de A12 zitten.’

Aan de borden is toch ook al te zien dat het de A12 is? ‘De bedoeling is dat de snelweg meer één geheel gaat worden. De kleurenbanden zijn symbolisch. Waar het om draait is dat er nu allerlei verschillende geluidsmuren langs staan en uiteenlopende viaducten. De komende tijd zal er gewerkt worden om daar één lijn in te brengen. Dus allemaal vergelijkbare geluidsschermen en architectonisch vergelijkbare bruggen.’

Toegevoegd na 2 minuten:
De snelweg als eenheid dus? ‘Ja maar niet alleen de weg. Routeontwerp, waar de Regenboogroute onder valt, is een initiatief van drie ministeries om meer samenhang te creëren tussen wegen en hun omgeving. Zodat infrastructuur en architectuur beter bij de natuur passen.’

En met de regenboogkleuren is de A12 één samenhangend geheel? ‘Het is slechts een aanzet. De komende tijd gaat er nog veel gebeuren voor die samenhang.’

Kunnen we nog meer vrolijke namen voor snelwegen verwachten? ‘Ook op andere snelwegen wil de overheid meer samenhang en meer herkenbaarheid. In de plannen die er nu liggen noemen we de A4 de Deltaroute en de A27 de Panoramaroute. De A2 heet gewoon A2 – dat is zo’n sterk merk.’

d.d.8 mei 2008
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb wel eens gehoord dat dit kunst is,maar het koste wel om en nabij de 150.000 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!