Voor mijn huis is een stoep zonder verhoogde stoeprand,maar wel met afwijkende bestrating t.o.v. de weg.Mag je hier parkeren met auto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Antwoorden (1)

Nee. een stoep is een stoep, en daar mag je met de auto niet op, omdat je voetgangers niet mag hinderen. Niet als ze lopen, en al helemaal niet als ze in een rolstoel zitten of met een kinderwagen lopen.

Dat de meeste stoepen verhoogd zijn om het onderscheid nog duidelijker te maken en te voorkomen dat automobilisten stoepen gebruiken om bochten af te snijden, wil niet zeggen dat een stoep per se verhoogd MOET zijn om een stoep te heten, en volgens de wegenverkeerswet as stoep te worden gezien.

Parkeerplekje zoeken dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Er bestaat in Nederland een verkeersbord (blauw met witte rand) met de omschrijving: "Parkeerplaats, hier mag je de auto gedeeltelijk op de stoep parkeren, dus met 2 wielen.", dus wat je schrijft, geldt niet altijd! In een reactie kan ik helaas geen afbeelding plakken. Daarom heb ik het verkeersbord beschreven.
Antoni
11 jaar geleden
Het afbeelding van het verkeersbord is te vinden op deze website: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/3351-verkeersborden-2-rijrichting-parkeren-en-stilstaan.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij er inderdaad een bord staat ; maar als dat er stond, had hij vast niet getwijfeld ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt deze :
http://www.rijschool-youngstyle.nl/verkeersborden_overzicht/e/e_10.gif (kan helaas geen plaatjes in een reactie plakken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maf ; toen ik het plaatje ging zoeken, stond je link er nog niet :lol:.
Antoni
11 jaar geleden
Daar heb je ook weer gelijk in! In plaats van de eerste "het" in mijn reactie, had ik overigens "een" willen schrijven.
bamibal
11 jaar geleden
Ik neem aan dat de vraagstelster bedoelt of je langs een niet-verhoogde stoep mag parkeren.