Is het slecht om 2 banden met stikstof gevuld te hebben en 2 normaal?

Mijn vriend heeft een band kapot gereden en dus 2 nieuwe banden besteld en er onder laten zetten.
Nou had ik nadrukkelijk gezegd dat hij moest vragen dat ze er stikstof in zouden doen omdat de 2 banden die er al onder zaten ook daarmee gevuld waren.

Nu is 'ie dat vergeten.
Ik vraag mij nu af: kan dit kwaad dat 2 banden met stikstof zijn gevuld en 2 niet?

Hangen daar gevolgen aan of maakt het niks uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Cryofiel
11 jaar geleden
Stikstof in je banden is net zoiets als flessenwater: je betaalt veel meer voor iets dat geen voordeel geeft. Dit is in eerdere vragen op GV al uitgebreid aan de orde gekomen.

Antwoorden (2)

Dat maakt niets uit. Vullen met stikstof voorkomt (volgens de stikstofverkoper) dat de band langzaam leegloopt. Het is niet van invloed op de rij-eigenschappen. Gewone lucht bestaat al voor bijna 80% uit stikstof, dus het verschil is ook nog eens erg klein.
11 jaar geleden
Ik heb zelf ooit eens navraag gedaan bij een bandenspecialist naar de voordelen van een band vullen met stikstof. Ik kreeg het volgende antwoord:
Dat is voor de mensen die graag de indruk willen krijgen dat dit iets extra's biedt maar levert totaal geen meerwaarde.

Het vullen van banden met stikstof is dus een beetje oplichterij.
Bij warme tempraturen zet lucht echter wel iets uit. En omdat je pure stikstof hebt weet je precies hoeveel deze stof uitzet. Het valt echter te verwaarlozen t.o.v. gewone lucht.

Qua rijeigenschappen zal dit dus geen enkel verschil maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slechte bandenverkoper. Banden gevuld met stikstof hebben minder last van temperatuurwisselingen waardoor de slijtage verminderd wordt.