Beetje lastig ; in Duitsland maakt men onderscheid tussen zomer- en winterbanden, maar zijn ook Allwetterreifen en Ganzjahresreifen schijnbaar net niet helemaal hetzelfde.

In elk geval is het in zo verre verplicht dat je met een passende / veilige band rijdt, en wie in de winter bij gladheid en met sneeuw gepakt wordt met zomerbanden, riskeert zeker een boete (al vallen die boetes hier nog wel mee ; 20 euro de eerste keer, bij herhaling 40 euro). Voor winterbanden in de zomer krijg je nooit een boete; dat levert geen onveilige situatie op.

Kwalijker is het wanneer je bij een ongeval betrokken raakt en zomerbanden om hebt. Dan riskeer je niet alleen een boete, maar ook de schuld van het ongeluk, zelfs als je, bijvoorbeeld, overduidelijk geen voorrang hebt gekregen of de ander door rood reed.

Maar omdat het vrijwel onmogelijk is een goede sluiten definitie van 'winterweer' te geven, en het in grote delen van Duitsland, net als in Nederland, vele winters niet of nauwelijks sneeuwt, is er nogal wat discussie over de juiste band.

Over het algemeen is men het er mee eens dat wie per se (op korte termijn) geld of tijd wil besparen door geen winter- en zomerbanden extra aan te schaffen, het beste uit is met allwetter/ganzjahrreifen. Daarmee riskeer je in elk geval geen boete. (En wie in de winter in de bergen door de sneeuw wil rijden, doet er sowieso verstandig aan winterbanden en sneeuwkettingen te hebben - maar daar is weinig discussie over).

Op de lange termijn schijnt het overigens het voordelligst te zijn van beiden een set te hebben, omdat je met beiden ook maar het halve jaar rijdt, en ze het minst slijten in het seizoen waarvoor ze bedoeld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga toch maar winterbanden aanschaffen. bedankt.

Andere antwoorden (3)

waarschijnlijk hebben we over hetzelfde een vier seizoenen band. ja dat mag ben afgelopen jaar in duitsland ermee aangehouden geen probleem gehad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, waarom niet. Op 26 november 2010 werd in Duitsland een nationale wet gestemd die definitief de regeling rond winterbanden in een wetgevende regeling giet. De vorige wet was te vaag en zeer vatbaar voor interpretatie. Deze wet is dus ook van toepassing voor toeristen die Duitsland bezoeken, al was het maar tot Aken. De boete varieert van 40 tot 80 euro voor wie niet met gepaste banden rijdt. Toch belangrijk om weten is dat 'winterbanden' een ruime omschrijving kreeg en M+S ook onder deze regeling vallen.

De wet stipuleert dat de volgende banden aan die eisen voldoen: banden met het kenmerk M+S of het symbool dragen van een sneeuwvlokje of all-weather en all-season banden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag.

Enkel als het er een periode van weer aanbreekt waarbij gladheid te verwachten valt dient men banden te hebben die voldoen en dat zijn de all weather banden niet of men dient sneeuwkettingen aan boord van de auto te hebben.

Krijgt men bij glad weer met all weather banden een ongeval kan de schuld zonder meer bij u gelegd worden omdat uw voertuig niet voldoet aan de wetgeving.

Tijdens gladheid dient men echte winterbanden op het voertuig te hebben, deze worden meestal aangeduid met M+S (mud and snow).