Hoe goed zijn elektrische auto's eigenlijk voor het milieu?

Want al die elektrische auto's hebbben natuurlijk ook heel veel stroom nodig. En het worden er steeds meer. En in Amsterdam staan al op sommige parkeerplaatsen oplaadpunten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1K

Het beste antwoord

• Wanneer je auto op elektriciteit rijdt is dat veel goedkoper dan wanneer je auto op benzine, LPG of diesel rijdt. Een kWh kost ongeveer € 0,20. De elektrische auto’s die er momenteel zijn kunnen ongeveer 8 km met 1 kWh
rijden.
• Bovendien zijn de elektrische auto’s ook niet zo duur om aan te schaffen. De nieuwe elektrische auto’s zullen waarschijnlijk even duur worden als ieder andere auto uit de kleinere middenklasse.
• Je hoeft geen wegenbelasting en BPM te betalen.
• De elektrische auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit. Ze zijn dus minder schadelijk voor het milieu en veroorzaken dus ook minder stank. Wanneer de energie waar de elektrische auto op rijdt wordt opgewekt door de natuur (zoals windmolens en zonnepanelen) rijd je met een elektrische auto zelfs helemaal zonder uitstoot.
• De elektrische auto’s die momenteel gecreëerd zijn, hebben een erg moderne vormgeving.

Helaas zijn er naast voordelen ook nadelen te vermelden:

• De actieradius (de afstand die een voertuig kan rijden zonder dat men moet stoppen om energie aan het voertuig toe te voegen) is wel aanzienlijk verbeterd, maar is nog steeds minder dan bij een brandstofauto.

• Het opladen van de accu duurt langer dan bijvoorbeeld tanken.

• Er zijn nog weinig oplaadpunten langs de snelwegen te vinden.

• Ook is de maximale snelheid van de elektrische auto veel lager dan van een brandstofauto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Heel goed gekopieerd. Helaas is er maar één punt een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minnen zijn niet van mij maar je antwoord is zuivere propaganda die gebaseerd is op een rooskleurige uitleg over zeer korte termijn.

Andere antwoorden (3)

Een electrische auto is nooit goed voor het milieu, hooguit iets minder slecht dan een auto met conventionele brandstofmotor.

Wat vergeten wordt is dat de auto produceren ook energie kost en dat de accupakketten na enkele tienduizenden kilometers vervangen moeten worden. Ook belandt de auto uiteindelijk op een afvalberg.

Dus al met al is het milieu niet blij met electrische auto's.
paulus811
13 jaar geleden
Slecht. Nu nog tenminste. Beter is al de bestaande auto's uit te rusten met de best mogelijke filters en de brandstoffen zo effectief mogelijk te maken voor een volledige verbranding zonder niet te filteren deeltjes.
Maar goed, dan stokt de economie.

De Toyota Prius is schadelijker voor het milieu dan een Hummer. Gewoon wegens het feit dat om de Prius van Japan naar de andere landen te krijgen er weet ik hoeveel boten de wereld rondvaren. Dan wordt er voor de grondstoffen voor het bouwen van de aandrijving van de Prius ook nog eens een onvoorstelbare hoeveelheid schade aan de natuur aangericht, die vervolgens ook weer per vervuilende boten vanaf Verwegistan naar Japan worden gevaren.

En dan nog het puntje recycling van de Prius en z' n accu's. Dat kan alleen in Japan. Dus de weer die boten.

We worden door de commercie voor de gek gehouden en al die groengoeroe's tuinen er in.

Laten we het eens hebben over echte voordelen van electrische aandrijving.... POWER ! Die krengen gaan als de brandweer. Nu nog lichte accu's en het concept is wel rendabel.

Maar daar moeten we dus wel doorheen, door de leugens en het bedrog dat het zo goed is.

Het is NU nog niet goed omdat de accu's niet perfect zijn. Op dit moment is alles in ontwikkeling en veel en veel later wordt het pas goed. Misschien dat er dan zonne- of lichtcellen zijn die zoveel energie genereren in combinatie met zeer zuinige electromotoren dat het een zelfstandig werkend geheel wordt.

Maar dat is dus nog toekomst.

Er zijn ook genoeg uitvinders geweest die geprobeerd hebben de verbrandingsmotor op alles behalve olie (water bijv.) te laten lopen. Daar zaten de olieconcerns niet op te wachten dus kwam er nooit wat van de grond.

Nu zitten de olieconcerns ook in de elektra dus maakt dit meer kans.... waarschijnlijk.....

Antwoord op je vraag dus; Nu nog heel slecht voor het milieu, pas in de verre toekomst, waarschijnlijk of misschien, goed voor het milieu.

Beter dan de verbrandingsmotor? Ook weer afhankelijk van waarop zo' n motor loopt, de zuinigheid etc.
Vergeet niet dat de verbrandingsmotor in principe een zeer ongecompliceerd apparaat is met eigenlijk maar een paar onderdelen. In de basis dus. Ook een motor die nog lang niet is uitontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de elektriciteit op een dusdanig 'groene' manier (zonnepanelen etc.) opgewekt wordt, is de auto goed voor 't milieu dan de auto's op dit moment.

Echter: fietsen is het best, lekker gezond en helemaal geen uitstoot.