Ik ben een trotse bezitter van een Golf Jetta. Maar gisteren viel mijn auto stil in het midden van de weg met de foutboodschap "Abgas werkstatt"

Ik heb me laten vertellen dat je in de garage die foutmelding op een computer kan laten lezen ofzo
Kan ik dat thuis ook met mijn computer of heb ik een speciaal aparaat nodig die dat kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
muggezifters
een VW Jetta

Het beste antwoord

Daarvoor heb je een speciaal apparaat nodig dat op het motor management system wordt aangesloten.

In dit geval klinkt het alsof er iets met het uitlaatsysteem niet in orde is. Daarom moet je naar de garage (Werkstatt).

Waarom je auto helemaal stilviel en niet op een noodprogramma verder kon rijden, kan ik je niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier een citaat uit het Belgische Jetta-forum:

Geen paniek !
Het is kwaaltje waar veel TDI-motoren last van hebben. Ik ben geen techneut, maar het probleem stelt zich bij een kleine ophoping van roetdeeltjes in de uitlaatcollector.
Een eenvoudige remedie die je enkel bij een WARME MOTOR mag uitvoeren : gedurende 1 minuut rijden terwijl de toeren worden gehouden bij 3500 à 4000. Als het je lukt de uitlaat in de gaten te houden terwijl je dit doet zal je zien dat er een rookwalm de motor zal verlaten.

Die foutboodschap zal zich in de toekomst wel nog meermaals voordoen op onregelmatige tijdstippen. Het is een EGR-systeem die op de motor staat die voor de storing zorgt. Sommige laten dit systeem zelfs verwijderen.
Je kan dit probleem aankaarten bij je garagehouder, maar let wel dat je geen onnodige reparaties laat uitvoeren ! Sommigen hebben zich zelfs een nieuwe turbo laten aansmeren.

Mijn raad : zolang de motor normale prestaties levert, geen reparaties laten uitvoeren.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
link vermelden als je een citaat overneemt
groetjes kurt
Ik zou zeker een bezoek aan de garage brengen voor het uitlezen van de auto! De melding staat er niet zomaar!