Is het echt nodig om een tweedehandse auto jaarlijks te onderhouden, die in de tussentijd niet heel veel gereden heeft? De auto is al 9 jaar oud...

Ik heb een gebruikte Seat Leon gekocht uit 2003, deze heeft inmiddels 92900 km gereden. Onderhoud zou eens per 15000km zijn of 1x per jaar.

Het service icoontje licht op bij het op contact zetten van de auto. Volgens de onderhoudshistorie heeft de auto in september 2011, bij kilometerstand 89200 nog een grote beurt heeft gehad: oliefilter, olie, bougies, luchtfilter, pollenfilter, koekvloeistof, hydraulische vloeistof zijn vervangen. De auto heeft de laatste 4 maanden meerendeels stil gestaan bij een garage.

Mijn redenatie: de garantie is er vanaf, als ik de vloeistoffen in de gaten hou, dan kan ik de beurt nog wel rekken tot het voorjaar. Volgens mij moet dit kunnen?

Wat denken jullie hiervan?

ps. hoe kan ik het service icoontje weghalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het kán, het is alleen niet erg verstandig.
Een stilstaande auto heeft óók onderhoud nodig, draaiende delen zullen niet slijten maar de olie en vloeistoffen slijten harder dan bij een rijdende auto!
Vervelend is dat een auto dagelijks opgewarmd en afkoelt, er slaat flink wat condens op neer. Een motorblok is niet waterdicht en de olie zal dus steeds meer vocht gaan bevatten. ( dit kan je ook zien aan "sludge" bij je olievuldop, ziet eruit als mayonaise) omdat water niet smeert maar wél als eerste door je blok gepompt word omdat het naar beneden zakt in je olie én je glijlagers hebt in je blok die het de eerste paar seconden zoiezo vreselijk voor hun kiezen krijgen is dit dus niet best daarnaast heeft je remvloeistof zelfs de eigenschap water aan te trekken. Dat moet dus altijd om e zoveel jaar vervangen. ( water in remvloeistof gaat koken bij een aantal keren remmen waar fading door ontstaat, je pedaal zakt naar de bodem en je remdruk valt weg. )
En als derde heb je kans dat er onderdelen vast gaan zitten door roest en andere oxidatie. Dan blijft je rem aanlopen of een uitlaat rot door omdat er vocht in zit.
Als je besluit onderhoud uit te stellen kan je het best, heel paradoxaal, een paar keer een flinke rit maken waarin de motor en dergelijke goed warm word.
Dat kan je een hoop geld besparen.
Je moet wél even het een tegen het ander afwegen trouwens, een onderhoudsbeurt is niet goedkoop, hoe lang blijf jij er nog in rijden, wat schrijft je er zoiezo op af en wat kan je zelf doen.
Ikzelf zou er twee keer een flinke rit tegenaan gooien en gewoon tot het voorjaar wachten.

Hoe je het icoontje weghaalt weet ik niet maar dat is vaak op Google redelijk simpel te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tel 15.000 km. bij de vorige beurt en je komt op 104.000 km. voor de volgende beurt. Dit kan gerust. Let wel even op of de distributieriem ooit vervangen is, want dat zit er bij de huidige km.stand wel aan te komen.
Succes met je seat!!!
jc54
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Bij veel automerken staat hier 120.000 km. voor, maar ik houd liever 90.000 km. aan. Ik heb in het verleden meerdere motorschades gezien t.g.v kapotte distributieriem.